Informace o projektoru

technologie: DLP, LED, FullHD, 3D
projektor: Optoma HD90/HD91
popis:
alternace:

Recenze

Optoma HD90/HD91 se těžko zařazuje mezi aktuální projektory na trhu. Je to díky led světelnému zdroji, který je v nižších cenových kategoriích ojedinělý. HD90/HD91 je tak sice nástupcem kvalitní HD83, ale s rozdílem toho, že již nemusíte řešit, jestli kupovat náhradní lampu a že to asi nebude levné. S životností přes 20 tisíc hodin budete měnit vždy už jen za nový model projektoru.

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

Osobně hodnotíme projektor jako vzhledově povedený. Kontury převzal ze zmíněné HD83 a celkově je projektor „vyhlazen“, působí elegantně. Je pravdou, že většina projektorů od Optomy jsou povedené. Optoma měla zřejmě štěstí na osazenstvo designérů

Hlučnost

Projektor má zabudované sofistikované chlazení (větší ventilátory včetně jejich počtu), než je tomu u klasických lampových projektorů. U LED zdrojů je to však nutností (LED jsou náchylnější na výkyvy teplot, spíše než na celkovou teplotu). Celkový hluk z projektorů je velmi nízký a dá se říci, že rušit nebude. Trošku přeci jen vítka k brumu zdroje, který může být někomu nepříjemný, zvláště v blízkém okolí projektoru.  V případě klasické průměrné instalace s projektorem v zadní části místnosti, by ale neměl být brum slyšet.

Všimli jsme si, že například při změně režimu z Cinema na Film, klesly otáčky ventilátoru a brum byl nižší. Pravděpodobně to bylo ale způsobeno snížením celkové svítivosti v tomto režimu.

Lampa

Co dodat. Snad jen to, že to byl velký risk, který se pravděpodobně vyplatil.  Samozřejmě pokud bychom si spočítali například nákup konkurenční w7500 kde bychom 4 až 5x vyměnili lampový modul, dostali bychom se na stejnou cenu s celkově vyšší průměrnou svítivostí. Pozor ale na horší úroveň černé, kterou má w7500 opravdu horší než hd90 (zvláště při dynamickém řízení jasu led zdroje).

Doufejme, že Optoma v těchto modelech použila kvalitní LED moduly a dostatečně sofistikované chlazení, které LED moduly vyžadují (mají problém ani ne tak s uchlazením, jak s vyšším kolísáním teplot, proto je potřeba výkonnější chlazení i přes to, že projektor „netopí“ tolik jako klasické projektory s UHP lampou“).

Připojení a flexibilita umístění

2x HDMI už je dnes klasika. Bohatě však postačuje. Většinou se stejně do projektoru vede jeden kvalitní HDMI kabel a o zbytek se stará kvalitní reciever či multimediální centru. Zajímavostí jsou dva triggery pro spuštění plátna. Jeden pravděpodobně použitelný pro motorickou předřadnou anamorfickou čočku. Ano Optoma HD90/91 má tyto možnosti. Lze tedy vidět, že HD90/91 je opravdu určena pro filmové fanoušky.

Hd90 se drobet liší od hd91. Ano, hlavně cenou, která je o cca 15% rozdílná. Tento cenový rozdíl je právě díky použité optice. Ta totiž udělá na ceně vždy velký rozdíl (jedna z nejdražších komponent). V případě hd90 tak byla použita levnější optika, ale ne ve smyslu horší kvality, ale ve smyslu kratší projekční vzdálenosti. Dost často se u instalací potýkáme s příliš krátkou projekční vzdáleností (projektor je potřeba umístit dále, ale z důvodu příliš velké úhlopříčky to není možné). Tento problém řeší právě hd91 s delší projekční vzdáleností. Hd90 má „klasickou projekční vzdálenost“, kterou najdeme u většiny DLP projektorů. HD91 se hodí do větších místností.

Je nutné podotknout, že konkurenční w7500 má též delší projekční vzdálenost a díky velmi vysoký svítivosti s ní nemá problém. Hd91 je přeci jen méně svítivý projektor určený převážně do dedikovaných místností a nedoporučujeme s ním překračovat 3m úhlopříčky,  spíše 2,5m je optimálních. HD90 je na tom drobet lépe díky kratší projekční vzdálenosti na které je menší úbytek svítivosti a i psané svítivosti o 200 ansi Lumenů více.

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

2D OBRAZ

Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc, kterou zmiňujeme vždy. Projektor HD90 je DLP projektor, který může působit citlivým jedincům na RBE efekt problémy. Jelikož je ale HD90 LED projektor, kde není dlp kolečko, je díky rychlým LED diodám tento efekt opravdu skoro neviditelný i pro citlivé jedince. Sám jsem na tento efekt občas citlivý a musím přiznat, že u HD90 jsem ho viděl jen výjimečně.

Ostrost

Ostrost obrazu je dána součtem dvou hodnot. Kvality optiky a světelného zdroje, který skrze ní prochází. V případě HD90 byla použita kvalitní optika a spolu s singleDLP čipem je výsledek opravdu parádní. Dáme-li si chvilku času se zaostřením, je výsledek ostrý jako břitva. Přidáme-li k tomu kvalitní software projektoru, který doslova ždíme z fullHD zdroje detaily (benq zdaleka nemá takový software a i optika je u Optomy o drobátko lepší) je obraz luxus. Interpixelový gap je též tak malý, že ani při pozorovací vzdálenosti 1:1 ho nelze vidět.

Svítivost

Trochu čísel:

Měřili jsme na 100“ plátně se ziskem 1.0. Projektor měl nasvíceno cca 50h (tato informace je zde ale jen informativní, protože LED zdroj ztrácí svou světelnost mnohem pozvolněji než UHP lampy a má X násobně vyšší životnost).

100% bílá kalibrovaný režim 16,8 ftL – režim lampy 100% LED

100% bílá nekalibrovaný režim 17 ftL – provoz lampy 100% LED

Jak si můžete všimnout tak HD90 po kalibraci v podstatě neztrácí na svítivosti. Což se u UHP projektorů říci nedá (zde dochází většinou k 10-15% poklesu ve svítivosti).

Rozmezí 12-16fL doporučováno jak normami THX a SMPTE je splněno, i když je pravdou, že v dnešní době jdou doporučovaná čísla stále nahoru. Je to hlavně z důvodu čím dál vyššího rozlišení a obrazové kvality filmů. I přes detailnost jakou HD90 poskytuje, bychom přeci jen nedoporučovali jít s úhlopříčkou přes 3m v případě plně dedikované tmavé místnosti, nebo 2,5 v místnosti neupravené. V Případě 3D potom 2,5m v dedikované. HD90 zdaleka svítivostí nedosahuje na Benq W7500, který je schopen i v eco režimu na 3m úhlopříčce po kalibraci ukázat čísla přes 20fL. Toto vše samozřejmě platí v případě kalibrovaných režimů. Vysoce svítivé režimy jako Bright, je možné samozřejmě použít velikost úhlopříčky větší, ale předpokládáme, že ten kdo si pořizuje projektor v kategorii 80-100 tisíc kč, ho má převážně na sledování filmů, kde je vysoká svítivost při sledování za plné tmy spíše na škodu.

Black Level a Dynamic Iris

Black level (úroveň černé) 0,014ftL při plné bílé 16,8 ftL s kontrastním poměrem tedy 1171:1 a gamma 2.17.  Tato úroveň se někomu může zdát nedostatečná a musíme uznat, že jako u většiny DLP projektorů tomu není u HD90 jinak. Úroveň černé prostě není nejlepší. Jak se budeme opakovat, ale je to nutné, milovníci tmavých filmů sáhněte raději po Lcos (JVC, Sony), popřípadě vyšší modely LCD projekorů(Epson TW9200). Ani kontrastní poměr není nejvyšší, bohužel maximum u většiny DLP projektorů v kategorii do 100tisíc kč je stejně kolem 2000:1.

Dynamic Iris. U HD90 umí DI opravdu divy. Bohužel doslova na obě strany. Umí výrazně snížit BL a to na takovou úroveň, že je opravdu velmi příjemná. Ale… Ono ale… Začněme tím nejhorším. Při nastavení na Dynamic Black 3 obraz pulzuje a to tak, že bude pro většinu diváků působit rušivě. DB1 je na tom mnohem lépe a pulzace je jen velmi zřídka viditelná. Problém ale nastává u barevného podání. V případě tmavých scén, kdy projektor upraví jas, se rozhodí (a to výrazně!) stupnice šedé. Celkově jsou barvy tedy opravdu jinde a i nezkušené oko pozná výrazně například zelený nádech u tmavých scén. Jde však o to, že vše závisí na tmavosti scény. Pokud je film méně dynamický, nepůsobí to výrazně rušivě a na film se dá dívat. V opačném případě je to ale vidět. Výhodou je, že se funkce dá vypnout a HD90 tak dává divákovi vybrat. Buď si užijete přesné barevné podání s horší úrovní černé a kontrastu, nebo si zapnete funkci Dynamic Black a občas bude barva v tmavých scénách vedle, ale celkově bude film dynamičtější a úroveň černé výrazně lepší. Dokonce při zapnutí DI kontrast nebyl jednou naměřen (jak nízko BL byl), ale průměr by odpovídal cca 12000:1.

Zajímavostí ještě je, že tento projektor dokonce vypíná světelný zdroj, například při počátečních tmavých titulcích, které střídá tmavé probliknutí.

Světelná uniformita obrazu u námi testovaného kusu byla velmi dobrá. Nebyl zde jakýkoli náznak při sledování filmu, který by působil rušivě. Jelikož se ale tato vlastnost liší kus od kusu a vyskytuje se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

3D OBRAZ

HD90 používá pro synchronizaci 3D signálu jak DLPlink tak RF technologii VESA 3D. Doporučujeme použít RF technologii i přes to, že DLPlink brýle jsou levnější. Velké rozdíly nehledejte, ale přeci jen u velmi tmavých scén dochází k mírnému barevnému tintu (záleží jestli byl použit RED/White DLPlink flash) na černé barvě.

Jelikož je HD90 DLP projektor, leč s LED světelných zdrojem je 3D obraz perfektní. Separace je skvělá, díky rychlému DMD čipu, tedy žádný ghosting se nekoná. 3D je plynulé i s vypnutou funkcí prokládání snímků. Celkový prosvit je ale znát a jak jsem se zmínil již výše, není dobré překračovat úhlopříčku 3m pro 3D pokud nemáte dedikovanou tmavou místnost.

Se zapnutou funkcí prokládání snímků, je hraní her v režimu bluray 3D příjemnější a například 3D pořady (IMAX atp.) jsou krásně plynulé. Ale u 3D filmu nedoporučujeme funkci zapínat. Najdou se zřejmě výjimky, ale nebude jich mnoho.

Obraz ve 3D je krásně stabilní díky tripple flash technologii, kde je použito 72hz pro každé oko.

Ghosting

Ghosting = lidově řečeno duchové, jako jsme zažili u analogového příjmu signálu. Pokud je 3D zobrazovací zařízení více či méně dokonalé projevuje se ghosting. Hodně záleží na rychlosti zařízení a kvalitě 3D brýlí.

Velmi zkráceně. Pokud použijeme kvalitní 3D brýle, tak stejně jako u všech zařízení s DMD čipem uvnitř je ghosting věc neznámá.

Motion handling 2D/3D

HD90 je kategoricky nástupce HD83. Je pravděpodobné (tuto informaci bohužel nemáme potvrzenu), že i firmware uvnitř projektoru byl zachován čí mírně upgradován. Jelikož ale H83, měla velmi krásný a plynulý obraz, nejinak je tomu u HD90. Obraz je příjemný, „nezubatý“, čistý a detailní i při pohybu. Celkově plynulost obrazu je dominantou DLP projektorů například oproti LCD projektorům, který mírně obraz rozmazávají.

Jako většina projektorů nad 40tisícovou hranicí i HD90 disponuje funkcí prokládání snímků. Tato funkce se hodí spíše pro sport, nebo všude tam kde potřebujeme z pohybu mnoho získat a jakékoli rozmazání či trhání není přípustné. Nekomu vadá 24p motion, který je sice krásně plynulý a dává filmu nezaměnitelný drive, ale na druhou stranu na světlých scénách s tmavými objekty se zubatění přeci jen nevyhneme. Doporučujeme ji však používat v nízkém nebo středním nastavení, jelikož skoro jako všechny tyto funkce při maximálním nastavení produkují různé artefakty.

P.S. jedna hvězdička dolu je bohužel za celkově menší svítivost ve 3D, jinak by samozřejmě zasloužila plný počet bodů 🙂

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Projektor jsme resetovali do základního nastavení a přepnuli na cinema režim. Výsledek měření je na obrázku níže.

Výsledky měření OOB jsou popravdě lidově řečeno nic moc. A je to vidět. Stupnice šedé jsou do modra, celkově studené. Barvy jsou též s průměrnou dE 10 velmi mimo. Tento projektor si opravdu kalibraci zasouží.

Výsledky jsou velmi dobré. Pro hodnocení nepřesností v barvách používáme formuli CIE2000, jakožto nejpokročilejší, zahrnující variabilitu lidského oka. Například více % saturované regiony barev, kde je lidské oko méně citlivé a naopak ve světelnosti barev kde je více citlivé.

Stupnice šedé je přímo referenční. Celková chyba dE 0.4!  Užijte si černobílý film jako opravdu černobílý… Gamma je též perfektní s průměrným číslem 2.17 včetně jejího průběhu a závislosti. Zde smekáme.

Barevné podání je též v průměru pod dE3. Avšak je nutné upozornit, že Zelená a Cyanová barva jsou bohužel mimo. Jsou mírně podsaturované. To by až tak nevadilo, jako to že jsou podsvícené a to o cca 20% (zde je lidské oko přeci jen citlivé). Zbytek barev je perfektní. Až na tyto dvě neduhy byl ale výsledek skvělý. Chyby zase tolik neruší, mnohem horší by byla červená barva.

DLP projektory mají jednu zajímavou vlastnost. V nízkých úrovních šedé gammu snižují a ve vysokých naopak zvyšují. Ono to popravdě není na škodu. Obraz tím získává lehce dynamičtější nádech i přes celkově nízký kontrast v porovnání například s Lcos projektory.  Samozřejmě, že se gamma takto dá i mírně nastavit, ale v případě, že někdo nebude chtít obraz kalibrovat od profesionálů, je to příjemný benefit.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

GAMING a 3D GAMING

Jak zmiňujeme vždy, hraní her na DLP projektorech s DMD čipem uvnitř, není třeba příliš komentovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her opravdu perfektní. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na ProjectorCentral, kde je většinou uvádějí). IL je u HD90 pocitově pod 30ms a není tedy příliš znatelný.

3D hry jsou na HD90/HD91 doslova jedna báseň, krásně plynulé včetně 1080p24Hz při použití funkce FI. To vše podpořeno světelným zdrojem s udávanou životností přes 20tisíc hodin, kde odpadá strach o rychlý odpočet hodin na lampě když se do hry pořádně zabereme. Je možné si tedy užívat hodiny a hodiny hraní her.

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

HD90/91 je zajímavý projektor. Nabízí něco jiného než ostatní. LED. Pro ty z nás, kteří ať už po psychické či jakékoli jiné stránce mají výtku vůči životnosti lamp v projektorech, je jeden neduh vyřešen. Jinak se jedná v podstatě vylepšeného předchůdce HD83 s mírně nižší svítivostí hodící se spíše do dedikovaného domácího kina, nebo tedy i jako home entertaiment projektor, který nahradí TV (díky životnosti LED), ale s použitím podstatně menší úhlopříčky obrazu.

V případě HD91 ještě odpadá častý starost s projekční vzdáleností, která je většinou u rodinných domů či větších bytů problémem.

Nezbývá než projektor hodnotit jako velmi povedený a, až na tu zelenou a cyanovou barvu spolu s mírně horší úrovní černé barvy, jako skvělý kousek, který svým designem krásně padne do vašeho domácího kina.

[usrlist "Vzhled konektivita vybavení ovládání:9" "2D Obraz:8" "3D Obraz:9" "Měření a kalibrace:8" "Gaming:9" max="10"]