Informace o projektoru
technologie: DLP, FullHD, 3D
projektor: Optoma HD50
popis: –
alternace: –
Recenze
Další z produkce továrny Optoma, projektor HD50, akorát přichází na náš trh. Již na začátku můžeme říci, že nevystupuje z řady svých kvalitních kolegů a zase vyplňuje cenovou mezeru v oblasti 30 až 35 tisíc korun.
Parametry zde:
http://www.optoma.co.uk/projectordetailshc.aspx?PTypeDB=Home%20Entertainment&PC=HD50
Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní
HD50 má perfektně kompaktní šasi takových tvarů, že se v interiéru dobře ztratí. Díky celkovým oblým tvarům nevrhá stíny. Být kraj čočky a okolí světlé barvy,rovnal by se vlastnostem letounům stealth na radaru.
Optika větších rozměrů, stejně jako u HD36, již napovídá o vyšší ostrosti než u HD26.
DO je stejné jako u všech ostatních řad, spolu s modrou září, která Vám bude průvodcem například při odběhu na toaletu.
Hlučnost
Hlučnost projektoru je v mezích normy většiny uživatelů. HD50 má použitu méně výkonnou lampu než HD36, tedy i ventilace je přizpůsobena. Opět, jako u všech ostatních modelů, se setkáváme s tím, že při zapnutí funkce Dynamic Black je hlučnost vyšší. Je to dáno tím, že regulace svítivosti lampy je v plném rozsahu, tedy jako kdyby projektor byl v plně svítivém režimu lampy (ve světlých scénách). Hlučnost je mírně nižší než u HD36, ale stále nedosahuje nízkých hladin projektorů vyšších modelů jako EPSON EH-TW7200, Sony HW55es atd.
Lampa
Výdrž lampy Dynamic/Eco/Bright 7000/5000/3000. Zde asi není co dodávat. Jedná se o klasická čísla. Uvnitř projektorů jsou použity kvalitní moduly od firem Osram nebo Philips, projektory se tedy mezi sebou se svou výdrží lamp příliš neliší. Máme tím na mysli například konkureční Benq W1400/W1500.
Flexibilita umístění
HD50 nabízí throw ratio 1.39 – 2.09:1 a díky tomu, stejně jako HD36, mnohem vyšší rozsah umístění projektoru. Opravdu skvělé je, že je s tímto projektorem možné zaostřit 120“ plátno v rozmezí 3,7 až 5,5m. Hlavně delší hraniční vzdálenost řeší mnoho instalací v rodinných domech s většími rozměry, nebo tam, kde je možné projektor umístit i na protilehlou stěnu na poličku. Toto bylo řešitelné až s dražšími projektory jako Benq W7500 a Epson TW7200. Konkurenční W1400 nabízí jen velmi mírně větší rozsah ZOOMu, ale nedosahuje takto dlouhé projekční vzdálenosti. S podobným rozsahem se nabízí spíš Benq W1300. Benq W1400 120“ ostří již od 2,85m.
Projektor má fixní 15% ofset, kdy při 120“ úhlopříčce je horní okraj obrazu o 22 cm níže, než je střed čočky. Projektor nabízí i Lens shift. Ten již není tak velký jako u HD36, má i možnost ubrat ze základního ofsetu. Přidává cca 9% a ubírá 5%. Celkem jste tedy schopni mít 24% ofset, což je fajn. Na druhou stranu díky opačnému shiftu je možné projektor umístit na nižší poličky.
Připojení
2x HDMI plně dostačuje u všech domácích projektorů. HD50 má i trigger na 12V spínání elektrických pláten. Chybí integrovaný dvoukanálový DAC převodník, ale většina lidí ho stejně nevyužje, tím spíše u tohoto projektoru, kde by měl být zvuk již výhradně hnán domácí aparaturou.
2D OBRAZ
Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc, kterou zmiňujeme vždy. Projektor Optoma HD26 / HD141X je DLP projektor, který i přes aktuální vysokou rychlost DLP kolečka může působit citlivým jedincům na tzv. RBE efekt u těchto projektorů problém. Proto doporučujeme před koupí tohoto projektoru zjistit, jak jste na tento efekt citliví. Třeba návštěvou našeho showroomu.
Ostrost
HD50 dosahuje ostrosti podobné jako HD36. Vyšší než HD26, a to hlavně díky kvalitnější optice. HD50 stejně jako všechny ostatní modely od Optomy též netrpí defokusem v ploše. Jednoduše řečeno, nedochází k velkému rozdílu ostrosti v rozích a středu obrazu. Konkurenční projektory jako W1400 a W1300, W1070+ jsou na tom v tomto mírně hůře. Je to však velmi závislé kus od kusu, a proto toto berte s rezervou.
HD50 ukradla velmi zajímavou funkci od nejlepšího modelu v řadě LED projektoru HD90 – funkci Ultradetail. Tato funkce opravdu ždímá z obrazu detaily. Pokud je projektor dobře nastaven, v poměru ostrosti k funkci Ultradetail je obraz perfektní. Pozor však, díky dvěma ostřícím položkám v menu je obraz velmi jednoduché přeostřit! Proto HD50 vyžaduje seřízení od profíků, a to nemluvíme o možnostech kalibrace. Proto je HD50 projektor určen hlavně do profesionálního kanálu, než do IT prodejního kanálu a la Alza.
Interpixelový gap je v podstatě neviditelný a lze ho spatřit až při pozorovací vzdálenosti pod 1:1.
Svítivost
HD50 je projektor se svými možnostmi a zpracováním navržen spíše pro večerní sledování filmů. Tomu odpovídá i svítivost. Naměřili jsme okolo 12fL na 120“ se ziskem 1.0 v režimu ECO. Je to v rámci mezí, mohlo by to však být lepší. Tím je tedy lepší úroveň černé než u HD36. Na druhou stranu HD36 více svítí. Proto může někomu připadat obraz z HD36 více dynamický, zvláště při zapnutí funkce Brilliant Color (která zvyšuje kontrast), avšak přesnější je z HD50.
V porovnání s konkurencí W1300/W1400/W1500 jsou na tom projektory se svítivostí víceméně stejně.
Musíme zde přidat jednu poznámku. Některé projektory mají v továrním nastavení špatně nastavenou horní hranici kontrastu. Co to znamená? Je to trik výrobce pro dosažení vyšší svítivosti. Bohužel je to na úkor detailů ve světlých částech obrazu, kde stejně jako u černé barvy dochází ke „slití“ do jedné světlé, v tomto případě většinou plně bílé, barvy. Říká se tomu white clipping. HD50 je na tom velmi dobře, udělali jsme jen malou úpravu.
Black Level a Dynamic Iris
Úroveň černé barvy je u projektorů typu home entertainment spíše sekundaritou. I HD36 stále spadá spíše do home entertainment segmentu, než home cinema. Na prvním místě je opravdu svítivost. Avšak HD36 používá novější typ DMD čipu a díky lepší optice je úroveň černé i přes vyšší svítivost projektoru o něco lepší než u HD26. Nepůsobila příliš rušivě. Samozřejmě s přihlédnutím k cenové kategorii tohoto projektoru.
HD36 je vybavena stejně jako HD26 funkcí Dynamic Black. Díky lepšímu nativnímu kontrastu je řízený rozsah svítivosti lampy (funkce dynamic black) v nižším rozsahu, takže pulzace ve světlosti scén je nižší a nepůsobí moc rušivě (podobně je tomu i u HD50). Celkově je DB u HD36 rychlejší než u HD26, lze ji méně zpozorovat.
Je dobré, že se tato funkce neustále zlepšuje, přesto však bude vždy mírně viditelná oproti kvalitní optické cloně jako například u Sony projektorů.
Vytknout funkci dynamic black musíme barevný posun v případě tmavých scén, tedy barvy pak plně neodpovídají. Není to však naštěstí tak mnoho, aby to normálního diváka rušilo. Puristi na barvy budou ale muset tuto funkci vypnout. Toto se děje u všech modelů vybavených funkcí DB.
Stejně jako všechny novodobé DLP projektory, i HD36 dokáže dobře sledovat gammu v podobě BT.1886. Co to znamená? Jednoduše řečeno:
I přes to, že úroveň černé není dokonalá, DLP projektory dokážou „vytáhnout“ jemné tmavé detaily v tmavých scénách. To opticky působí, že projektor má vyšší kontrast, než doopravdy má, a že černá, i když není plně černá, nepůsobí tolik rušivě, jelikož tmavé části scény nejsou jeden tmavý flek, jak vídáme na LCD televizorech!
Clipping je též u HD36 mnohem menší a to, jak už bylo zmíněno výše, díky vyššímu nativnímu kontrastu a menší regulaci rozsahu funkce dynamic black.
Co to je Clipping:
Představte si například, že svítíte baterkou v lese. Pokud s ní budete osvěcovat třeba strom, začnou Vám mizet detaily kůry stromu. Toto se děje v čase, tedy záleží jak dlouho tmavá scéna je a jak moc se nemění. V případě rychlé změny tmavé a světlé scény to však neuvidíte.
Uniformita obrazu u námi testovaného kusu byla velmi mírná, na jakémkoli normálním filmu či hře absolutně nepozorovatelná. Jelikož se ale tyto vlastnosti liší kus od kusu a vyskytují se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.
3D OBRAZ
Motion Handling
Jen ve zkratce. Projektor si umí velmi dobře poradit s 24 snímky za vteřinu. Je to výhodou DLP projektorů díky rychlému DMD čipu uvnitř, kde nedochází v podstatě k žádnému „mazání“ obrazu. Filmy si pak zachovávají svůj plynulý drive.
HD50 disponuje funkcí frame interpolation (snímkové prokládání). Tato funkce Vám sice zajistí plynulejší obraz, ale pozor na efekt telenovely způsobené 24 snímky za vteřinu u normálních filmů. Tato funkce je velmi dobrá například u animovaných filmů a to zvláště ve 3D. Zde nepůsobí tak nepřirozeně jako u klasických filmů.
Optoma HD50 disponuje jak technologií DLPlink, tak VESA 3D (RF) pro zobrazení 3D obrazu.
DLPlink využívá k synchronizaci 3D obrazu tzv. flash. Jedná se o vložený snímek jedné barvy (red, white flash) mezi jednotlivé filmové snímky, díky kterému se DLPlink brýle přepínají. Tím se vytváří výsledný 3D obraz. Jedná se tedy o aktivní technologii.
U projektorů Optoma doporučujeme využívat RF technologii. 3D brýle sice vycházejí drobet dráž, ale 3D obraz je pak ještě kvalitnější a nedochází k občasné desinchronizaci.
Použitelné a vůbec nejkvalitnější 3D brýle u nás na trhu jsou ZD301 (DLP link) a ZF2100. Během pár měsíců přijde nový model brýlí ZF2300, které by měly být stejně kvalitní, ale ještě o něco pohodlnější a lehčí.
S HD50 nedoporučujeme překračovat 120“ u 3D obrazu. Svítivosti má tak akorát a větší úhlopříčka by způsobila nízký prosvit skrze 3D brýle a 3D obraz by již nebyl tak výrazný.
HD50 nabízí konverzi z 2D do 3D. Osobně nejsme příliš zastánci této technologie, hlavně z toho důvodu, že pokud zde informace o třetím prostoru není, velmi těžko se získává. Na druhou stranu pro milovníky 3D obrazu je to dobrý benefit.
Ghosting
Tato kategorie je u DLP projektorů velmi krátká. DMD čipy jsou dostatečně kvalitní na to, aby se ghostingu v podstatě vyhnuly. U Optomy jsme testovali jak 3D RF brýle, tak DLPlink brýle. RF jsou, dá se říci, o něco lepší než DLPlink brýle. Ty mohou ve velmi tmavých scénách propustit mírný barevný nádech DLPlink flashe (ne však v případě ZD301). U DLPlink brýlí též dochází k vypadnutí synchronizace s otočením hlavy od obrazu.
MĚŘENÍ A KALIBRACE
Projektor jsme resetovali do základního nastavení.
Projektor Optoma HD50, stejně jako všechny ostatní modely, disponuje funkcí Briliant Color, ale díky použití 6ti segmentového DLP kolečka nedochází k podsvícení barev, je tedy nutné při kalibraci najít správné číslo v nastavení menu.
Při vysokých číslech BC se zvýší i základní kontrast a to z toho důvodu, že BC nezvyšuje úroveň černé barvy. Obraz tedy sice působí barevně méně přesně, ale zase více dynamicky. Inu, každý si musí vybrat, co mu více sedí.
Už se konečně dostáváme ke největším kvalitám HD50. Jednoduše řečené:
HD50 naprosto barevně přesně padne do gamutu Rec. 709.
Obraz je tedy opravdu přirozený, můžete se plně zabrat do děje filmu.
Základní režimy jsou skoro vždy bohužel docela nepřesné a troufám si říci, že každý projektor by si alespoň základní kalibraci zasloužil. Zajistíte si tak nejenom parádně veliký obraz, ale hlavně správné nastavení pro Vaše oči, ať už pro denní či noční režim, a užijete si opravdu kvalitu.
V případě HD50 jsou základní barvy „z fabriky“ opravdu vedle stejně jako u HD36.
Nativní kontrast cca 1200:1 je přibližně stejný jako u HD36. V porovnání s Benq W1400 je pořád mírně nižší, zde mývají cca 1400-1600:1. Při zapnutí funkce DB jsme naměřili cca 4000:1 což je perfektní.
GAMING
Jak zmiňujeme vždy, hraní her na DLP projektorech s DMD čipem uvnitř není třeba příliš komentovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her opravdu perfektní. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na ProjectorCentral, kde je většinou uvádějí). Input Lag je u HD50 je vyšší než u HD36, takže pro 2D hraní her doporučujeme raději HD36. Pokud však jsou prioritou filmy, poté je výběr jasný. Zkuste si pohybovat kurzorem myši na DLP vs LCD projektoru a neuvěříte, jak pomalé jsou LCD projektory oproti DLP. 3D je u DLP projektorů absolutně nejlepší ze všech dostupných technologií. Hry jsou ale i tak na HD50 skvělé.
3DTV play:
Citováno z předešlé recenze na HD26, jelikož se zde příliš nemění.
Projektor nedisponuje funkcí frame interpolation (záležitost většinou až drahých projektorů). Přesto je ale až neuvěřitelné, že v režimu 1080p24Hz (3DTVplay) jsou hry plně hratelné. Samozřejmě je zde v tomto režimu lag od myši a FPS hry „na score“ nebudou správná volba, ale zbytek her typu Assasins creed, série Batmanů, The Witcher jsou naprosto normálně hratelné. Díky perfektní ostrosti obrazu, která je jedním z klíčových parametrů u 3D a FullHD rozlišení, jsou 3D hry po našich úpravách až neskutečně reálné. Ve hře Batman Arkham Origins v Batmanově jeskyni, kdy se při nízké teplotě Batmanův dech mění v páru, jsme se nevyhnuli mrazení v zádech…
Dnes již kvalitní atmosféra her podpořená 3D na nás doslova sahala. V určitých pasážích kvalitních her ve 3D i náš největší grafický purista řekl, že smeká a že 3D je opravdu perfektní.
HD50 má výhodu, že nabízí funkci snímkové prokládání, která u 3D her zlepšuje herní plnynulost (ne však input lag, ten nakopak zvyšuje). Jedná se ale o režim 1024p 24Hz, tedy hraní her v režimu blu-ray 3D.
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ
HD50 jako předposlední, tedy spíše poslední z řady UHP projektorů od Optomy, je zase povedeným kusem. Nabízí zase o kus víc než HD36, v podobě dokonalého barevného podání, lepší úrovně černé. Obraz je též více detailní díky kvalitním vyostřovacím funkcím jako HD+. Celková ostrost je nastejno s HD36. HD50 nabízí funkci snímkového prokládání pro ty, kdo prahnou po perfektní plynulosti. Konkuruje projektoru Benq W1400/W1500, nabízí však mnohem lepší barevné podání.
Plusy:
- Perfektní detailnost
- Malé a designové šasi
- Perfektní stupnice šedé
- Žádné white/black clipping
- Dokonalé barevné podání
Mínusy:
- Úroveň černé by mohla být lepší – tedy i celkový kontrast
- Horší barvy „z fabriky“ – nutnost kalibrace