Informace o projektoru

technologie: DLP, 3D, FullHD
projektor: Optoma HD25e (HD131xe)
popis:
alternace:

Recenze

Projektor Optoma HD25e se řadí mezi home entertainment projektory s rozlišením FullHD a jako nástupce HD25 nabízí stejně tak skvělé 3D zobrazení a detailní obraz navíc s vyšší svítivostí. Velmi dobře hodnocený projektor, hodící se nejen na sledování filmů, televizního vysílání a sportovních utkání, ale ještě lépe na hraní her. Právě zde jsou jeho největší přednosti v podobě rychlosti odezvy a opravdu detailního, ostrého obrazu.

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

Vzhled

Design projektoru je povedený a dobře navržený. Optoma si je toho vědoma, jelikož dává do tohoto šasi vcelku slušný počet modelů projektorů nejen na home cinema. DO je rozloženo přehledně a intuitivně. V noci září tak, že se s ním bez problémů dostanete tam, kam potřebujete.

Hlučnost:

Projektor disponuje vcelku výkonným chlazením. Na druhou stranu ventilátor není neslyšitelný. Při vzdálenosti 3m od projektoru hluk z ventilátoru a DLP kolečka (lze slyšet jen velmi málo) nejde slyšet resp. neruší. Jen ve velmi tichých pasážích a při zapnutém Dynamic Black (ano při zapnutí tohoto režimu, se zvýší otáčky ventilátoru) může někoho mírně rušit ventilátor.

Lampa:

Výdrž lampy až 6000h v ECO režimu a 4500h v normal režimu. Náhradní lampový modul za cenu 4500 Kč vč. DPH je také příjemným zjištěním. Projektor se startuje a vypíná vcelku rychle. Rychlé dochlazování roztočí na cca 6 sekund ventilár na maximum, kdy si člověk říká, aby z toho stropu neuletěl.

Připojení a flexibilita umístění:

HD25e nabízí throw ratio 1.5-1.8, který je v podstatě průměrným rozmezím mnoha projektorů. 100“ obraz je možné zaostřit od 3,3 m do 4 m. Projektor má 16% ofset, kdy při 100“ úhlopříčce je horní okraj obrazu o 20 cm níže než je střed čočky. Toto může pomoci při instalaci na strop. Nenabízí sice Lens shift jako Benq W1300, ale díky základnímu ofsetu, se při instalaci na strop rozdíly smazávají. Výhodu má tak W1300 spíše při stolním umístění projektoru.

Pro vhodné umístění doporučujeme používat velmi kvalitní kalkulátor na webu projectorcentralu, popřípadě na stránkách výrobce.

Připojení na zadním panelu je vidět na obrázku níže. HD25e stejně jako HD131xe nabízí dva HDMI vstupy a vesa 3D pro připojení 3D emiteru k 3D brýlím.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

2D OBRAZ

Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc, kterou zmiňujeme vždy. Projektor Optoma HD25e je DLP projektor, který i přes slušně vysokou rychlost DLP kolečka může působit citlivým jedincům na RBE efekt u těchto projektorů problém. Proto doporučujeme před koupí tohoto projektoru zjistit, jak jste na tento „problém“ citliví. Třeba návštěvou našeho showroomu.

Ostrost

Projektor nabízí perfektní ostrost obrazu. Použitá optika není ta nejlevnější, tedy i fokus byl relativně v pořádku v celé ploše obrazu. Námi testovaný kus měl mírně horší fokus v levém horním rohu, ale ne tak aby to jakkoli rušilo. Opravdu excelentní fokus byl odprostřed cca až k 80% ke krajům. Při správném nastavení ostrosti v menu projektoru je obraz opravdu perfektně detailní na FullHD projektory v této cenové kategorii. Je nutné říci, že dokonce při nejvyšším nastavení ostrosti na 15 v menu projektoru skoro nelze vidět artefakty přeostření! Interpixelový gap je v podstatě neviditelný a lze ho spatřit až při pozorovací vzdálenosti pod 1:1.

Svítivost:

Trochu čísel: Měřili jsme na 120“ plátně s Gain 1:1. Projektor měl nasvíceno cca 10h. Je nutné dodat, že projektor disponuje funkcí briliant color, kde je sice dosaženo vyšší svítivosti, ale na druhou stranu je zde problém se svítivostí barev (bližší informace píšeme v sekci kalibrace).

100% bílá cinema režim 17,4 ftL – režim lampy ECO

100% bílá cinema režim 20ftL – provoz lampy Normal

100% bílá Bright režim = 24ftL pro ECO a na normal 30ftL

100% bílá kalibrovaný režim 15,2 ftL – režim lampy ECO

Při stažení funkce BC na minimum (nelze stáhnout plně na nulu, ale na 1) svítivost drasticky poklesne. Na druhou stranu je to výhoda pro dedikované místnosti, kde je základní svítivost příliš vysoká a pomůže to také snížit úroveň černé barvy.

Projektor má široký rozsah svítivostí stejně jako Acer H5370bd. Je možné s ním usvítit 120“ plátno a při normal režimu lampy i při okolním mírném osvětlení, popřípadě i plátno velikosti 80“ díky snížení BC na minimum a zapnutí Eco režimu.

Black level a Dynamic Iris:

Black level (úroveň černé) 0,015ftL při plné bílé 15,266ftL s kontrastním poměrem tedy 1036:1 jsou plně postačující čísla pro běžného diváka. Tyto hodnoty platí pro rozměr plátna 120“. Spolu se zapnutím funkce Dynamic Black se lze dostat s kotrastem i přes 2000:1. Black level je mírně horší, než by mohl být, ale je to hlavně proto, že HD25e nabízí velmi slušnou svítivost. Samozřejmě pro fanoušky tmavých filmů, kteří se vyžívají v tmavých scénách, projektor nebude úplně „the best“, na druhou stranu stejně tak jako všechny projektory v cenové kategorii do 30 tisíc korun. Pro milovníky filmů s průměrným ALP pod 15% je nutné sáhnout po Lcos technologii. Na druhou stranu, projektor díky perfektní gammě nepohlcuje (neslévá – neklipuje) detaily šedi v nízkých úrovních. Tmavé scény jsou nádherně detailní, což si myslíme, že má celkově větší přínos pro obraz, než horší black level (opravdu není nic horšího než velké tmavé plochy bez detailů).

Projektor nabízí funkci dynamic black, jak jsme psali před chvilkou. Nejde přímo o Dynamic Iris, ale o inteligentní úpravu kontrastu a regulaci jasu lampy. Musíme říci, že systém vcelku funguje. Scény s velmi nízkým APL jsou opravdu tmavší a nelze vidět žádnou pulzaci obrazu (změnu ve svítivosti). Jediné, kdy je nižší kontrastní poměr a zároveň vyšší BL vidět, jsou tmavé scény s většími bloky tmavé a světlé v poměru cca 80:20, kde obraz vypadá za plné tmy mírně „vypraně“. Je ale zvláštní, že i v těchto APL tomu není vždy a občas si i s tímto projektor poradí. Nakonec nízký BL nepůsobí tak rušivě jak jsme čekali, že bude. Jedinou vadou na kráse u funkce Dynamic Black je, že klipuje vyšší jasové složky. Tím mírně „likviduje“ detaily ve světlých částech obrazu, nedoporučujeme tedy funkci Dynamic Black zapínat na high.

Uniformita obrazu u námi testovaného kusu byla velmi mírná, na jakémkoli normálním filmu či hře absolutně nepozorovatelná. Jelikož se ale tyto vlastnosti liší kus od kusu a vyskytují se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

3D OBRAZ

Optoma HD25e disponuje jak technologií DLPlink, tak VESA 3D (RF) pro zobrazení 3D obrazu. DLPlink využívá k synchronizaci 3D obrazu tzv. flash. Jedná se o vložený snímek jedné barvy (red, white flash) mezi jednotlivé filmové snímky, díky kterému se DLPlink brýle přepínají. Tím se vytváří výsledný 3D obraz. Jedná se tedy o aktivní technologii.

Díky vysoké svítivosti a kvalitě 3D brýlí, které neztmaví obraz tak extrémně, není 3D obraz tmavý. 120“ je ale stejně, jako u všech entry level projektorů maximální velikost plátna pro 3D. Na druhou stranu, zprvu je možné mít projektor v tomto režimu na ECO, je tedy zajištěno, že 3D by mohlo být dostatečně světlé po celou dobu životnosti lampy projektoru. Bavíme se o 3D při sledování za plné tmy. 3D za okolního osvětlení se příliš nedoporučuje. Obraz ve 3D je stabilní, obraz nebliká, ať už díky 144Hz DMD čipu.

Ghosting:

Tato kategorie je u DLP projektorů velmi krátká. DMD čipy jsou dostatečně kvalitní na to, aby se ghostingu v podstatě vyhnuly. U Optomy jsme měli zapůjčeny 3D RF brýle ne DLPlink brýle. RF jsou, dá se říci, o něco lepší než DLPlink, ale i přesto pozor na velké úhly natočení hlavy k obrazu, kde se poté může objevit náznak mírného ghostingu. Při standardním sledování vás ale nic rušit nebude, za to se můžeme postavit.

Motion handling:

Aktuálně čekáme na nový disk spears&munsil, takže poté dáme vědět jak na tom projektor je. Nyní ale můžeme konstatovat, že obraz je perfektně plynulý a v normálním filmu či hře nevykazuje žádné rušivé artefakty. Alespoň ne natolik, aby rušily „normálního fanouška“. Pro puristy recenzi doplníme po pořádném otestování.

Hodnocení: [usr 10 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Projektor jsme resetovali do základního nastavení a přepnuli na cinema režim. Výsledek měření je na obrázku níže. Projektor si pamatuje nastavení pro jednotlivé režimy, takže kalibrace funguje v pořádku. Bohužel projektor Optoma HD25e disponuje funkcí Briliant Color. A zde je kámen úrazu. V případě, že je tato funkce zapnuta, projektor má problém se svítivostí barev. Barvy jsou více „vyprané“. Zde musíme dát za pravdu firmě Epson a jejich WLO=CLO, kde barevný výstup je stejně svítivým ekvivalentem k bílé. Zajímavé je, že stupnici šedé lze se zapnutým BC (v našem případě nastaveno na 8) velmi dobře zkalibrovat, jak je vidět na obrázku níže. Bohužel musíme konstatovat, že i při snížení BC na 1 barvy nejsou dostatečně svítivé a vykazují tedy celkově velikou chybu. Námi testovaný kus měl i velice podsaturovánu zelenou barvu, proto nemá smysl zde výsledky měření barevného gamutu vůbec uvádět. Je však s podivem, že i když je průměrná dE u barev velká (hlavně z důvodu podsvícení barev), obraz je příjemný, jelikož souřadnice x,y (kromě zelené) v CIE1931 nejsou „tak strašně vedle“. Z toho plyne, že pro normálního diváka je obraz velmi koukatelný a ničím extrémně neruší. Ostatně se o tom můžete přesvědčit v našem showroomu. A popravdě, raději méně podsvícené barvy, než přesaturované červené obličeje, které vídáme u TV známých výrobců po zapnutí všelijakých speciálních VIVID funkcí. Pro puristy bychom ale přeci jen doporučili spíše Benq W1300, který je na tom v tomto směru opravdu lépe a velmi se mu daří zachovat gamut Rec. 709 spolu s malou dE.

Co je ale na projektoru opravdu perfektní je Gamma nastavení. Projektor se nám podařilo zkalibrovat tak, že perfektně sleduje BT1886. Co to znamená? Jednoduše: Tmavé scény jsou detailní, nedochází k žádnému slévání černé. Díky tomu a vysokému ANSI kontrastu (obecně u DLP projektorů) nepůsobí úroveň černé barvy tak rušivě, jako když je příliš vysoká gamma na nízkých úrovních šedé.

Pro měření byly použity tyto přístroje a software:

Kalibrovaný spektrofotometr Xrite Colormunki Photo kolorimetrem Xrite I1D3 a software HCFR verze 3.1.0.3 hcfr.sourceforge.net

zkratky:
OOB – out of box (tovární hodnoty)
CMS – color managament system

Hodnocení: [usr 4 max="10"]

GAMING a 3D GAMING

Jak zmiňujeme vždy, hraní her na DLP projektorech s DMD čipem uvnitř není třeba příliš komentovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her opravdu perfektní. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na ProjectorCentral, kde je většinou uvádějí). IL je ale opravdu nízký, což potvrzují herní testy. 3D je u DLP projektorů absolutně nejlepší ze všech dostupných technologií. Optoma HD25e je jako stvořena na hraní her, ať už ve 3D nebo 2D. Díky slušné svítivosti jsou hry opravdu svěží, hlavně ve 3D.

3DTV play:

Projektor nedisponuje funkcí frame interpolation (záležitost většinou až drahých projektorů). Přesto je ale až neuvěřitelné, že v režimu 1080p24Hz (3DTVplay) jsou hry plně hratelné. Samozřejmě je zde v tomto režimu lag od myši a FPS hry „na score“ nebudou správná volba, ale zbytek her typu Assasins creed, série Batmanů, The Witcher jsou naprosto normálně hratelné. Díky perfektní ostrosti obrazu, která je jedním z klíčových parametrů u 3D a FullHD rozlišení, jsou 3D hry po našich úpravách až neskutečně reálné. Ve hře Batman Arkham Origins v batmanově jeskyni, kdy se při nízké teplotě batmanův dech mění v páru, jsme se nevyhnuli mrazení v zádech…

Dnes již kvalitní atmosféra her podpořená 3D na nás doslova sahala. V určitých pasážích kvalitních her ve 3D i náš největší grafický purista řekl, že smeká a že 3D je opravdu perfektní.

Hodnocení: [usr 10 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

Co říci závěrem… No asi takto: Projektor Optoma HD25e s průměrnou cenou 21-22tisíc Kč, dokáže u Vás doma doslova vykouzlit kvalitní podívanou s úhlopříčkou 3 metry, která bude zábavou nejen Vám, ale i Vašim kamarádům a právem ho zařazujeme mezi nej home entertainment projektory. Pro počítačové hráče je tento projektor jeden z nejlepších, skoro si troufáme tvrdit ten nejlepší. I sledování filmů v HD je perfektní díky kvalitní optice, slušné svítivosti a detailnímu obrazu. Pro puristy, kteří si zakládají na perfektních barvách, bychom ale přeci jen doporučili projektor od konkurence a to Benq W1300.

P.S. Optoma HD131xe je tentýž projektor jako HD25e nabízející veškeré její přednosti s mírně nižší svítivostí, ale také nižší cenou.

[usrlist "Vzhled konektivita vybavení ovládání:8" "2D Obraz:8" "3D Obraz:10" "Měření a kalibrace:4" "Gaming:10" max="10"]