Informace o projektoru


technologie: DLP, LED, UHD
projektor: BenQ W11000 / X12000
popis:
alternace: SONY VPL-VW270ES / Optoma UHZ65

Recenze

​V této recenzi se podíváme na zoubek modelu od BenQ, a to konkrétně W11000. Podle označení by se mohlo zdát, že se jedná o evoluci dosavadní populární řady „W“ na domácí využití. Ačkoli je to do jisté míry pravda, v něčem se přeci jen liší.  ​

W11000 (spolu s bráškou X12000, ale o tom jindy 🙂 ) je totiž první svého druhu. První nativní UHD DLP projektor pro domácí kina.  My měli to štěstí, že jej máme již nějaký čas k dispozici. Níže se dočtete, jaké v nás zanechal pocity.

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

Vzhledově se ničím nepodobá známým projektorům jako jsou W2000 či W1070+. Možná si pomyslíte „No ještě aby!“; přesto však není vzhled tak unikátní. Novinka od JVC DLA-Z1 je na první pohled nápadně podobná a není divu. Oba projektory v sobě ukrývají složitou optiku, která obsahuje několik částí rozdělených do několika sekcí – to už nějaké místo zabere. Stejně tak jsou chlazeny stejným principem oběhu vzduchu. Díky propracovanému pasivnímu chlazení je W11000 velice tichý a neruší tak požitek z projekce.
 ​Rozměrově není W11000 žádný drobek. Nemalé údaje 47 x 22.5 x 56.6 cm doprovází úctyhodná váha téměř 15kg. Určitě se nejedná o projektor, který nainstalujete v jednom člověku na držák za pár korun do středu SDK desky.

Vybavení

DLP
Každá z technologií projektorů má svá pro a proti. Jednoznačné „pro“ u DLP je ohromující ostrost, které nemůže konkurovat ani 3LCD ani LCOS (ať už D-ILA či SXRD). Příčinou je jednočipový systém pro skladbu obrazu. Ačkoli je LCOS tříčipová technologie podobně jako 3LCD, funguje jinak, a tak se ostrostí velmi blíží dominujícím DLP, stále tam však nějaký ten krůček chybí.  ​

Zápornou stránkou je přítomnost tzv. rainbow efektu. Jedná se o viditelný barevný sklad obrazu. Nejvíce je vidět ve velmi kontrastních scénách. Celkově na něj však trpí jen zlomek populace.

Lampa
BenQ W11000 se dozajista řadí mezi výkonné projektory v tom správném mínění. U levnějších projektorů je často zvýšený výkon za cenu kvality obrazu, BenQ v tom však „umí chodit“, a tak díky nové 240W lampě od firmy PHILIPS můžete nasvítit až 4,5m úhlopříčku. Ačkoli se to může zdát jako samozřejmost, není to běžné. Projektory jsou konstruovány na úhlopříčku 100 – 120″.

Ovládání
K ovládání není moc co dodat. Je kvalitní, rychlé, intuitivní. Chválíme dálkový ovladač, který již není tak drobný jako u W2000 apod., ale o to více je minimalistický. Má příjemnou váhu a krásně padne do ruky.

Konektivita

Konektivita na rozdíl od obrazu ničím nepřekvapí. Výbava je, dá se říci, standardní a zcela dostatečná. Pár HDMI portů (jeden s podporou HDCP 2.2), které doprovází VGA konektor, miniUSB pro napájení, RJ45 a servisní RS-232. Co je trošku nadstandardní je přítomnost hned dvou konektorů na trigger.

Flexibilita umístění

Flexibilita umístění patří mezi klasické. Díky throw-ratio 1.36 – 2.03 může být projektor na úhlopříčku 120″ (16:9) umístěn ve vzdálenosti od 360 do 538 cm. W11000 má z výroby zabudovaný lens-shift a to jak vertikální (+-65%), tak horizontální (+-27%). Při výchozím zobrazení, kdy je střed obrazu střed optiky, dostáváme relativně bohaté možnosti umístění projektoru.

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

2D OBRAZ

Barevné podání

​Za těch několik týdnů po boku W11000 jsme si nevědomky zvykli na vysokou kvalitu obrazu. Srovnání se tak nachází velmi těžko. Barvy jsou přesné, reálné, nedochází k přesaturaci (nutná kalibrace). Barevné podání podléhá žádanému standardu REC.709. Ten je zde velice přesný. Více v sekci „Měření a kalibrace“. Škoda jen absence HDR – takto vyspělý produkt by si jej zasloužil.

Ostrost

Vlastnosti DLP single-chipu (viz. výše) v kombinaci s ultra jemným UHD rozlišením poskytují bezkonkurenční ostrost hodnou zbrojního průkazu. Na statickém obrázku / fotografii jasně vyplývají detaily, které nejsou u alternativ patrné. Na pohybových scénách jsou objekty odděleny a působí tak více realisticky.  ​
Velkým přínosem je kvalita FullHD filmů na tomto projektoru. Díky XPR technologii, která zajišťuje UHD rozlišení, je obraz detailnější nežli na FullHD projektoru. Scéna je o poznání hlubší (drobnosti v povzdálí jsou více patrné a ostré) a celý obraz je tak více živý.

Kontrast

Udávaný kontrast výrobcem činí 50,000:1. Jedná se však o kontrast dynamický, tedy se zapnutou dynamickou závěrkou (Dynamic Iris, dále jen DI). Ačkoli je díky tomu černá barva tmavší, přináší s sebou více škody než užitku. BenQ nedotáhlo DI tak daleko, jak je tomu u konkurenčních produktů od SONY a JVC. Závěrka je pomalá a dosti hlučná. Při přechodu snímku ze světlého do tmavého prostředí je pohyb clony zřetelně slyšitelný. Malá rychlost má za následek problikávání obrazu a celkově tak působí záporně jak na zrak, tak na sluch.
​DI je jedna z mála věcí, které se dají W11000 vytknout. Kontrast a dynamika ve tmavých sénách sice trochu pokulhává, ale za to ve světlých scénách po vypnutí clony je velmi dobrá. Tedy fanoušci sci-fi a puristi na černou barvu zvolí nejspíše jiný produkt.

Jas

Jasová složka je dostatečná i na větší úhlopříčky, jak již bylo zmíněno výše. Uniformita je u DLP projektorů o krůček napřed oproti 3LCD technologie a ani W11000 není výjimkou.

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Naměřené hodnoty z fabriky nejsou u W11000 nijak zvlášť špatné, ale proč nevyužít potenciál projektoru, když už nějakou tu kačku stojí. Na stupnici šedé projektor vykazuje chyby na druhé polovině jasových složek. Gamma je velmi dobrá. Barevný gamut je dokonce širší než REC.709, což je fajn u UHD filmů s HDR podporou, kde je přítomen již barevný gamut REC.2020. Ten je však tak široký, že ho víceméně nedosahuje žádný zobrazovač současnosti, pomineme-li profesionální kalibrační monitory ve studicích za statisíce. Většina UHD playerů umí z UHD disků dostat i REC.709 a obraz je tedy po barevné stránce reálný. HDR u DLP projektorů bude vždy trošku oříškem. Je to právě díky jejich nedostatečné dynamice (malý nativní kontrast). Ani nové projektory s UHD čipem nedosahují kontrastu více než 1000:1 po kalibraci. ANSI kontrast je však velmi skvělý, dosahující hodnot až 500:1 v kompletně temné místnosti (tedy i tmavý interier bez odrazů – dedikované kino). Proto kromě fanoušků scifi bude obraz mnoho uživatelů hodnotit jako výborný. K tomu přispívá i větší výkon projektoru, kdy jsme naměřili 19 ftl jasu, což je na UHD skvělé. Při plátně se ziskem 1.0 a vyšším je možné s projektorem svítit na plátno až 5m úhlopříčky v tmavém dedikovaném kině.

Konstrast po zapnuté funkci Briliant color se zvýši o dalších 30%, stejně tak jas. Barevná přesnost však klesne. Funkce DI, jak jsme se již zmínili na počátku recenze, není bohužel správně naprogramována. Doufejme, že Benq vydá nový firmware, který tento neduh lehce opraví. Jde o to, že díky nižšímu nativnímu kontrastu (kolem 1000:1) je Dynamická clona naprogramována tak, že reguluje až příliš ve velkém rozsahu. Je pak patrné, že obraz pulzuje v jasu. Tmavé scény jsou velmi utlumené, dokonce jsme se setkali ve filmu Deadpool s tím, že ve velmi tmavé postelové scéně obraz úplně zhasnul, až jsme se lekli, že se projektor vypnul, jelikož zvuk běžel dál. Je tedy lépe clonu vypnout a je to.
Po kalibraci projektor vykazuje naprosto perfektní barevné podání. Stupnice šedé je opravdu šedá s průměrnou chybou menší než 0,5 (cokoli pod 3 je v toleranci a pro lidské oko nerozeznatelnou chybou od re ality). Stejně tak barvy. Všechny pod dE 1, stejně tak ColorChecker vyšel perfektně. Toto je u kvalitních DLP přístrojů opravdu realita a můžeme podotknout, že ani 3LCD ani Lcos systému, nedosahují takové přesnosti v tolika kontrolních bodech a saturacích. Výhodou tedy je, že k takovýmto DLP přístrojům jako je W11000 už není v podstatě potřeba 3D LUT korekce ani barevný procesor. Pokud se bavíme o gamutu REC.2020 a HDR, ano je přínosem, ale je potřeba si uvědomit, že zobrazovač musí umět velké rozsahy jasů a též mít velký nativní kontrast. Proto možná W11000 a X12000 tyto funkce postrádá. Není však nad čím plakat, obraz je i přesto opravdu skvělý!
X12000 se liší od W11000 jen světelným zdrojem. Jen slovo možná nezní dostatečně důrazně, ale změna je to vcelku veliká. Díky HLD LED od Philipsu zvládá ještě širší barevný prostor až k DCI P3 a disponuje vyšším jasem než W11000. To byl hlavní důraz na nové LED moduly. Vyšší světelný výkon, dlouhá výdrž až 20-30tisíc hodin a širší barevný prostor. Proč DCI P3? i my sami se divíme, proč to takto výrobci zmiňují, když tento prostor se v UHD vysílání ani na UHD discích nevyskytuje, ale jde spíše prostě o to, že projektor zvládá prostor širší než REC.709 což pomáhá v případě REC.2020 (bez HDR v tomto případě) i tak, jelikož cokoli se jí blíží, je lepší, než když REC.709 spojíte s REC.2020. Rozdíl mezi DCI P3 a REC.2020 je samozřejmě menší než mezi REC.709 a REC.2020, tedy obraz vypadá reálnější. Je zde výraznější podsaturace, ale ta je vždy o něco lepší než přesaturace. Ta nám naštěstí příštích 10let už nehrozí, jako tomu bylo dosud u REC.709 s mnohých LED televizorů, kdy by se mohlo zdát, že Lionel Messi pobyl týden na slunci bez opalovacího krému s UV indexem nad 10 a poté si šel zaběhat k Mr. Burnsovi (Simpsonovi) na dvorek k jaderné elektrárně, kde se právě Mr. Burns zbavil radioaktivního odpadu. Ano opravdu je tráva zelená a ne radioaktivně neonová a lidé nejsou červení, ale mají většinou přirozenou pleťovou barvu.
Hodnocení: [usr 9 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

BenQ se celkově tento model velice povedl. Pakliže upřednostňujete perfektně ostrý obraz před úrovní černé barvy, je W11000 výtečnou volbou. ​

Ostrost a světlá dynamika je špičková, barevné podání na velmi vysoké úrovni, hlučnost minimální. Certifikace THX jen potvrzuje kvalitu tohoto modelu.  ​

Mezi zápory patří tmavá dynamika a úroveň černé barvy, nepříliš povedená DI. Nejvíce nás mrzí nepřítomnost podpory HDR obrazu.
[usrlist "Vzhled konektivita vybavení ovládání:9" "2D Obraz:9" "Měření a kalibrace:9" max="10"]