popis:
alternace:

Recenze

Rádi bychom Vám představili zástupce nové řady projektorů pro rok 2016, Optoma HD27, nástupce úspěšného entertainment projektoru HD26. Jestli v našich očích uspěl, se dozvíte v následující recenzi.

Odkaz na oficiální stránky výrobce (včetně parametrů): http://www.optoma.co.uk/projectorproduct/hd27

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

HD27 je usazena do nového šasi, které spolu s celoobvodovým žebrováním vypadá robustně. Celý projektor je o pár centimetrů menší než jeho předchůdce, ale právě díky minimalističtějšímu vzhledu působí nenápadněji. Také se díky tomu lépe skryje v prostoru pokoje či na stropě. I při zmenšení chladícího prostoru si HD27 zachovala stejnou hlučnost jako HD26 – v některých případech je dokonce tišší. Ventilátor je konstantních otáček, takže se z Vašeho podvědomí brzy vytratí.

Vybavení

DLP
Z  hlediska technických parametrů se HD27 oproti HD26 mnoho neliší. Najdeme tu však jednu zásadní změnu a vlastně právě ta dělá tyto dva projektory tak odlišnými. Jde o nový DLP filtr schopný většího barevného rozsahu, který se velmi blíží k REC.709 (nejrozšířenější barevný standard).

Lampa
I lampa se dočkala evoluce v podobě nové verze s výkonem 195W. V praxi to znamená, že si domácí zábavu můžete užít za menší tmy než u HD26, nebo lépe, větší obraz za tmy. Výdrž lampy čítá klasických 5000 hodin v Bright režimu a 6000 hodin v ECO režimu. Při provozu pár hodin za den Vám lampa vydrží několik let.

Konektivita

Konektivita sice ničím neohromí, ale zároveň nabízí vše potřebné – 2x HDMI ve verzi 1.4 s podporou MHL, audio-out jack 3,5mm a USB-A na případné napájení externího zařízení, například wifi donglu. Co však potěší, je přítomnost 12V triggeru pro automatické spouštění plátna, díky čemuž je příprava ke sledování zase o něco jednodušší. Dva HDMI porty jsou jakýmsi standardem u většiny video projektorů napříč cenovými relacemi. Bohatě stačí většině uživatelů, v případě nouze se však vstupy vždy dají řídit pomocí AV receiveru.

Flexibilita umístění

Flexibilita umístění je bohužel stále malá. Například na 100“ úhlopříčku plátna je rozsah umístění pouhých 30cm, konkrétně od 330 do 360 cm. Absence horizontálního lens shiftu, neboli pohybu obrazu při stabilní poloze projektoru v horizontální poloze, může někoho limitovat. Většině však postačí vertikální lens shift. Ten je z výroby nastaven na 16%.  Přesto Vám ve výsledku vychází malý prostor, kde může být projektor na danou velikost obrazu umístěn. Tento fakt je bohužel pro určitou skupinu lidí zásadní.

Hodnocení: [usr 7 max="10"]

2D OBRAZ

Barevné podání

A nyní k tomu podstatnému, na co většina z Vás čeká, k obrazu. Tedy k obrazu v jeho nejběžnější podobě, 2D projekci filmů.

Hlavní příčinu nárůstu kvality obrazu jsme již zmiňovali – nový DLP filtr. Tento filtr jsme mohli spatřit již u Optomy HD28DSE s Darbee systémem. Přiblížením se k rozsahu normy REC.709 se dostalo barevné podání daleko blíže realitě. Pokrok je nejvíce vidět na zelené barvě, která je již správně zelená. Právě na zelenou barvu trpěl předchůdce HD26, HD141X, ale i HD36, kde měla nažloutlý nádech. Ačkoli je zde nárůst kvality obrazu značný, stále se nemůže rovnat HC strojům (např. porovnání s HD50). Stupně šedi mají však z fabriky různý nádech, které ještě umocňuje promítací plocha (plátno). Na teplejší ploše má pak šedá barva nádech do červena, oproti tomu na studenější má nádech modrý.

Přestože má HD27 v základu šesti segmentový DLP filtr, není to tak úplně pravda. Respektive je, ale není to ten 6ti segment, jak jej známe od konkurence či vyšších modelů. Figuruje zde jiné barevné osazení segmentů – RGBCYW, nikoli klasické RGBRGB. Složky CYW jsou přítomny pro aktivaci funkce Brilliant Color, jež zvětšuje prosvit barev, které se tak stávají jasnějšími, ale méně přesnými. Při vypnutí této funkce tak dostaneme pouze tří segment o třech rychlostech jako v HD26, naštěstí však s lepším barevným podáním. Rainbow efekt je tedy stále pro citlivé jedince viditelnější než u vyšších modelů s 6×6 filtrem.

Ostrost

I v aspektu ostrosti je obraz zase o kousek dále. Ovšem stále se jedná o vstupní projektor a jako takový se musí chápat. Opět jej tedy nemůžeme srovnávat s konkurencí a vyšší třídou. Důvod je zde jednoduchý – optika. Aby mohla být cena nízká, jak je, projektor obsahuje základní optiku, která ale na domácí zábavu plně stačí a pro vstupní projektory je více než vhodná

Kontrast

Reálné (námi naměřené) hodnoty nativního kontrastu se pohybují od 800:1 do 1000:1. Tato skutečnost nás nikterak nezarazila. Na vstupní HE projektor se jedná o klasické hodnoty, které odpovídají celkové vysoké kvalitě projektoru. U konkurence (BenQ W1110) a vyšších modelů jsou hodnoty o něco vyšší, a to díky většímu DMD čipu, 6×6 DLP filtru a lepší optice. Ty s sebou nesou kvalitativní nárůst, ale stejně tak nárůst ceny.

Jas

Jasová složka je celkově lepší než u předchůdce, což má klady i zápory. Za tmy můžeme zvolit větší úhlopříčku (pozor na flexibilitu umístění), ale už ji budeme těžko zmenšovat. Na úhlopříčce pod 90“ bude obraz velmi přesvícen a to v i ECO režimu. Naopak příliš velká plocha projekce bude stále ochuzena o dynamiku v jasných scénách. Proto doporučujeme pohybovat se ve velikostech 100-120“.

Čím však Optoma překvapila je vysoká uniformita. Ačkoli DLP technologie mají obecně navrch před 3LCD, tento projektor je v tomto směru opravdu nadstandardní.

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

3D OBRAZ

DLP technologie má lepší předpoklady pro 3D obraz v dané kategorii. Obraz si tak vychutnáte i na 120“ uhlopříčkách za plné tmy. Opět vítaná zvyklost.

Optoma má však oproti BenQ jednu výhodu, a sice možnost užití ZF brýlí (ZF2300). Stačí připojit emitter přes konektor 3D-sync a spárovat brýle. Ačkoli se to může zdát na první pohled náročnější než DLP link brýle (ZD302), věřte, že požitek Vám to vynahradí. Radiofrekvenční brýle (ZF) mají ucelenější přizpůsobení obrazu než ZD (lepší kontrast). Nesetkáte se tak s vypadáváním synchronizace apod.

Ghosting

Tato kategorie je u DLP projektorů velmi krátká. DMD čipy jsou dostatečně kvalitní na to, aby se ghostingu v podstatě vyhnuly. Jediné, kdy tento neduh může vzniknout, je v případě nekvalitních 3D brýlí spolu s větším náklonem hlavy od obrazu.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Projektor jsme resetovali do základního nastavení. Pro přesné barevné podání je nutné vypnout u projektoru funkci Brilliant Color, tedy resp. Nastavit jí alespoň na nejnižší hodnotu 1.

Nastavení z fabriky (OOB – out of box) nevykazuje tak špatné hodnoty, avšak chyb je stále mnoho. Může za to samozřejmě i různá teplota pláten. Proto jak vždy říkáme, pokud je to možné, nechte projektor zkalibrovat. Vyplatí se to. Posun po kalibraci je opravdu k Rec.709. Všechny hodnoty jsou pak s chybou tak malou (dE < 3), že lidské oko už nebude protestovat.

Stupnice šedé je dominantou DLP přístrojů díky jejich větší „digitálnosti“, a barvy tedy díky novému filtru už i HD27 příjemné, přirozené, neutrální.

Jedinou výtkou už pak oproti například HD50 zůstává nativní kontrast, který má HD50 dvojnásobný, též viditelnější Rainbow efekt díky pomalejšímu DLP kolečku a méně segmentů se základními barvami a optika, díky které má HD50 mnohem ostřejší obraz.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

GAMING

Citováno z předešlých recenzí, jelikož se zde nic nemění:

Projektor nedisponuje funkcí frame interpolation (záležitost většinou až drahých projektorů). Přesto je ale až neuvěřitelné, že v režimu 1080p24Hz (3DTVplay) jsou hry plně hratelné. Samozřejmě je zde v tomto režimu lag od myši a FPS hry „na score“ nebudou správná volba, ale zbytek her typu Assasins creed, série Batmanů, The Witcher jsou naprosto normálně hratelné. Díky perfektní ostrosti obrazu, která je jedním z klíčových parametrů u 3D a FullHD rozlišení, jsou 3D hry po našich úpravách až neskutečně reálné. Ve hře Batman Arkham origins v Batmanově jeskyni, kdy se při nízké teplotě Batmanův dech mění v páru, jsme se nevyhnuli mrazení v zádech. Dnes již kvalitní atmosféra her podpořená 3D na nás doslova sahala.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

Optoma tímto modelem opět dokazuje, že kvalitní HE stroj nemusí stát statisíce. Ačkoli s sebou HD27 nese několik kompromisů a ústupků, patří ve své kategorii na stupně vítězů, a to hned na druhé místo. Na prvním místě stále kraluje BenQ W1110, ten však stojí o nějakou tu kačku víc.

Klady:

• 3D obraz
  • Uniformita