Informace o projektoru

technologie: LCD
projektor: Epson EH-TW5200
popis:
alternace:

Recenze

Epson EH-TW5200 představuje zástupce z rodiny LCD projektorů pro home Cinema/Entertaiment v cenové hladině 25 tisíc korun a je v podstatě jediným, aktuálním, kvalitním FullHD 3D LCD projektorem v této cenové hladině (nepočítáme-li 2D projektor EH-TW3200). Nedá se přímo považovat za nástupce řady TW5910/TW6100. Liší se v úrovni černé barvy (mírně horší), menší flexibilitou umístění a mírně menší svítivostí, avšak svítivosti má i tak na rozdávání.  Pro jedince senzitivní na RBE efekt u DLP projektorů spolu s entry level cenovou hladinou je TW5200 vhodným řešením.

Parametry projektoru zde:

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

Vzhled

Hezká krabička, avšak s mírně nepraktickým černým lesklým vzhledem, který ale na druhou stranu vypadá velmi elegantně. Stejně jako model EH-TW550 nabízí ruční krytku optiky (vyšší řada modelů Epson je vybavena automatickou krytkou). Na vrchu šasi najdeme veškerá ovládání, včetně rychlé lichoběžníkové korekce, kterým lze plnohodnotně projektor ovládat i bez DO. Zabudované reproduktory většinou nehodnotíme, protože je nepovažujeme za plnohodnotnou náhradu audio řetězce. I přes to je reproduktor postačující i v případě sledování níže zmíněných sportovních utkání.

Hlučnost

Projektor je v ECO režimu překvapivě tichý (náš zapůjčený projektor měl mírně vrčící ventilátor – předpokládáme, že se jedná o výjimku). Neruší, ani když je položen hned vedle vás na stolečku. V dynamic či neECO režimu je ale slyšet a při nízké okolní hladině hluku působí rušivě, což nemusí být případ při sledování sportovních utkání s kamarády, kde je právě při okolním osvětlení většinou potřeba dostat z projektoru více svítivosti.

Lampa

Výdrž lampy až 6000h v ECO režimu je opravdu až dost. Při takto dlouhé životnosti je pravděpodobné, že dojde dříve ke koupi nového modelu než k náhradní lampě. Absolutně perfektní věcí je záruka na lampu samotnou, která je 36měsíců nebo 3000h, což značí, že si je Epson jist kvalitou použité lampy.

Připojení a flexibilita umístění

TW5200 s relativně krátkou maximální projekční vzdáleností spolu s mírně negativním ofsetem nahrává spíše umístnění na poličku či stoleček, než pevné instalaci na stropní držák. Na druhou stranu díky kvalitní lichoběžníkové korekci je i tato instalace možná. Dřívější projektory řady TW5910/TW6100 nabízely možnost větších projekčních vzdáleností s relativně „malým“ obrazem. Projektor není vybaven optickým posunem obrazu (Lens Shift), kterým jsou vybaveny projektory z vyšší série od modelu EH-TW7200.

Projektor nabízí klasické zapojení, jak je vidět na obrázku níže. Za zmínku stojí audio out, MHL a USB (možné přehrávat foto uložené na flash). I to naznačuje, že je projektor určen spíše pro nepevné instalace typu stoleček, nebo přístupné poličkové instalace. Možností je i připojení Wifi LAN modulu (ELPAP07), díky kterému je pak možné spojit projektor bezdrátově s PC, smartphonem či tabletem (Epson iProjection).

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

2D OBRAZ

Ostrost

Po prvním spuštění projektoru a vyostření jsme byli překvapeni ostrým obrazem vzhledem k použité LCD techologii. Námi testovaný kus měl dobře zarovnané panely. Doufejme, že takto „srovnány“ budou všechny modely TW5200. TW5200 má mírně větší mezery mezi pixely, než měly modely TW5910/TW6100 a mají vyšší modely. Avšak i při doporučených pozorovacích vzdálenostech je v podstatě nelze vidět.

Svítivost

Projektor nabízí velmi slušnou svítivost. Na 90“ plátně jsme v eco nekalibovaném režimu naměřili přes 30ftL, což je pro noční režim až příliš. Po kalibrování jsme naměřili cca 25ftL. Není tedy poblém s projektorem „usvítit“ i 120“ plátno při normal režimu a při promítání v absolutní tmě i o něco více, nebo zbyde rezerva do budoucna při postupném snižování jasu lampy. Při okolním osvětlení je možné použít living room režim, kde je svítivost ještě o cca 10% větší. Dynamic režim už se zdá mít až příliš zeleného nádechu.

Black Level a Dynamic Iris

BL je v „normě“ u této cenové kategorie. Avšak pro člověka, který má rád filmy v průměru tmavého charakteru bude působit rušivě (SinCity, Dark Knight apod.). Dynamická clona je funkční a umí opravdu blacklevel snížit na slušnou úroveň, pustíme-li do projektoru jen černou barvu. Na druhou stranu by se mohla drobátko zlepšit ve scénách s malým APL, kde občas nezareaguje zavčas nebo vůbec. Už jen při zobrazení ukazatele myši ve windows na plně černé obrazovce se zvýší blacklevel zbytečně vysoko. Závěrem jen dodat, že DI u tohoto modelu je vcelku hlučná a mohla by někoho při sledování filmů v tichých pasážích rušit.

Uniformita obrazu šla mírně znát při plné bílé. Strany obrazu byly mírně tmavší, ale při sledování normálního obsahu nebyla tato uniformita znát. Fokus byl relativně konstantní po celé ploše, paradoxně perfektní na okrajích obrazu a mírně horší uprostřed. Námi testovaný projektor měl mírně deformovaný horní okraj obrazovky (prohnutý uprostřed). Jelikož se tyto vlastnosti liší kus od kusu a vyskytují se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.

Motion handling:

Projektor si dobře poradí s plynulostí obrazu a ani rychlé scény nevykazují přílišnou trhavost. Mírně vyšší input lag nepůsobí u filmů rušivě (kromě 3D, kde je už mírně znát). DLP projektory jsou na tom jen o něco málo lépe v této cenové kategorii.

Hodnocení: [usr 6 max="10"]

3D OBRAZ

Po přepnutí projektoru do 3D režimu a nasazení brýlí nás překvapila svítivost ve 3D. I přes velký útlum svítivosti skrze aktivní 3D brýle, je svítivost i na 120“ obrazovce při kompletním zatemění plně dostačující. Toto platí pro Normal (ne ECO) režim, tedy na plný výkon, kde hluk pocházející z ventilátoru projektoru je mírně rušivý. Obraz ve 3D je stabilní, nebliká, ani se nechvěje jako například u projektoru EH-TW550.

Ghosting:

Při normal režimu a nastavení 3D v menu projektoru na nejvyšší světelnost 3D, je ghosting patrný a mírně rušivý. Převážně u PC her. Při změně na normal, ale ghosting v podstatě mizí a lze ho vidět jen na velmi kontrastních přechodech. TW5200 je na tom tedy o trochu lépe než její předchůdci TW5910/TW6100. Díky slušné ostrosti obrazu je 3D obraz působivý. I přes to všechno, ale musíme konstatovat, že DLP projektory jsou na tom v průměru o něco lépe. Za zmínku stojí objevený artefakt u hry Remember Me. Jako by opačný ghosting, kdy na bílém podkladu jdou vidět obrysy kolem černé grafiky.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Před:

Projektor jsme resetovali do základního nastavení a přepnuli na CINEMA režim. Projektor se automaticky přepne do ECO provozu při Cinema/Natural režimu. Stupnice šedi vykazuje vcelku velké chyby. Bílá barva je příliš studená, odpovídá v průměru 7500K. Při nastavení -1 se teplota sníží na rozumnou úroveň.

Barevný gamut je také mírně mimo. Zelená vykazuje mírně jiný odstín a je podsaturována. Červená je též mírně jiného odstínu. Modrá barva je na tom o poznání lépe a vykazuje skoro neviditelnou chybu. Doplňkové barvy na tom jsou „tak nějak“ na pováženou.

Co stojí za výtku, je špatné nastavení Gammy v Cinema režimu. Na nízkých úrovních šedi je gamma příliš vysoká(2.4-2.5) a ve vysokých naopak nízká(1.9). Díky tomu a malému dynamickému rozsahu projektoru (který je ale normální u pojektorů nižší cenové hladiny) spolu s nemožností nastavení gammy, dochází ke splývání detailů v nízkých úrovních šedých odstínů. Ty pak působí velmi nepřirozeně a rušivě. Díky nízké gammě při vyšších úrovních šedi dochází zase k příliš „vypranému obrazu“. Toto vše se s podivem srovná při použití režimu NATURAL, kde je na tom gamma mnohem lépe.

Po:

Zvolili jsme kalibraci v režimu natural, díky špatné gammě v Cinema režimu, se kterou nešlo ani po kalibraci jakkoli hnout do správných čísel. Kalibrace základních barev dopadla vcelku dobře a ani to nedalo tak moc práce. Akorát zelená a cyanová barva vykazují viditelné chyby. Výsledná průměrná chyba je dE 3,36 dle normy CIE2000 což je tak tak na hraně…

Kalibrace stupnice šedé byla tvrdším oříškem, ale nakonec se nám projektor podařilo přemluvit a dosáhnout v průměru chyby dE 2.76, čili pro lidské oko nepozorovatelné. Na některých úrovních však byla ale chyba vyšší než dE3, tedy oko kritika nebude plně uspokojeno.

Pro měření byly použity tyto přístroje a software:

Kalibrovaný spektrofotometr Xrite Colormunki Photo, kolorimetrem Xrite I1D3 a software HCFR verze 3.1.0.3 hcfr.sourceforge.net

Hodnocení: [usr 6 max="10"]

GAMING

LCD projektory mají obecně vyšší input lag. TW5200 není výjimkou. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na projectorcentral kde je uvádějí). Můžeme ale říci, že input lag jde opravdu znát u FP stříleček a proto ani TW5200 nemůžeme na FP střílečky příliš doporučit. Jiná věc nastává při změně zpracování obrazu z Fine na Fast. Input lag pak klesne na přijatelnou úroveň i ke hraní FP stříleček. Nic ale není zadarmo a kvalita ostrosti obrazu úměrně klesá, popřípadě se dostavuje mírné rozmazání obazu při pohybu.

Jinak ostatní hry typu Batman AC jsou bez problému hratelné.

3DTV play:

Pojektor nedisponuje funkcí FI (frame interpolation) proto 3D gaming s 3DTV play při 1080p24Hz režimu vykazuje velkou trhavost. Při 720p 3D jsme nezaznamenali problém. 3D gaming díky vysoké svítivosti ve 3D je skutečně příjemný a spolu s mírným ghostingem při normal nastavení svítivosti 3D (v menu 3D) nepůsobí rušivě.

Hodnocení: [usr 6 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

I přesto, že barvy nejsou u projektoru až tak perfektní jak by mohly být, jako entry level projektoru mu to nemůžeme mít za zlé. Úrovní černé barvy se řadí spíše k průměru ve srovnání s DLP projektory ve stejné cenové hladině. Na druhou stranu je projektor slušně vybaven, co se týká připojení jako USB, MHL a možností wifi modulu. Přičteme-li k tomu slušný výkon ve 3D spolu s dobře zarovnanými LCD panely (tedy i velmi dobrou ostrostí obrazu), relativně nízké úrovni hluku v ECO režimu a velmi slušné svítivosti, můžeme konstatovat, že se Epsonu tímto modelem opravdu povedlo zamířit do entry level kategorie fullHD 3D projektorů.

[usrlist "Vzhled konektivita vybavení ovládání:9" "2D Obraz:6" "3D Obraz:8" "Měření a kalibrace:6" "Gaming:6" max="10"]