Recenze
Na začátku bychom Vás rádi informovali o tom, že tento “duel” je psán čistě jako uživatelská recenze, nebudou zde tedy uvedeny grafy z měření a složitější problematika. V případě, že by měl někdo o tyto informace zájem, budou uvedeny v recenzích na jednotlivé projektory.
Parametry zde:
http://www.optoma.co.uk/projectordetailshccs.aspx?ShowMenu=HE&PTypedb=Home%20Entertainment&PC=HD25e
Barvy a svítivost
Firma Optoma jde u HD25e cestou vyšší svítivosti, mírně na úkor barevného podání. Naopak Benq se snaží jít cestou “přesnějších barev”. Jednoduše přeloženo: S Optomou usvítíte větší velikost úhlopříčky plátna, nebo docílíte „koukatelného“ obrazu i při okolním osvětlení (samozřejmě myšleno lehké okolní osvětlení, maximálně lehké denní světlo odrazem, ne přímé sluneční). Avšak toto platí pokud obraz u Optomy není zkalibrován a tedy vypnuté funkce jako Brilliant Color. Po kalibraci mají oba přístroje přibližně stejnou svítivost. S projektory Benq (W1300,W1400,W1500) sice v průměru nedosáhnete takové svítivosti, takže obraz nebude vypadat tak kontrastně při okolním osvětlení, ale zase na druhou stranu při filmovém večeru, kde není tolik svítivosti potřeba, naopak oceníte přesnější barevné podání. Ale i W1400 dokáže svítit velmi pěkně pokud zapnete BC a režim lampy dáte do normálního, tedy neECO režimu.
I když barvy na Optomě nejsou tak přesné jako na Benq (jsou mírně podsaturované a podsvícené), je to způsobené hlavně funkcí brilliant color. Při stažení této funkce jsou barvy zase o kus přesnější. Je také zvláštní, že na jiných webových recenzích vychází barevný gamut přesněji. My jsme zatím měli možnost kalibrovat 4ks HD25e a HD131xe a ani na jedné jsme nedosáhli tak přesné kalibrace jako na Benq W1300/W1400.
Je ale nutné dodat důležitou věc. I když v této kategorii z hlediska svítivosti vyhrává Optoma a Benq svými barvami, mnoho zákazníků když viděli obraz z Optomy jednoznačně řekli, že obraz je pěkný a nepůsobí z hlediska barevného podání “vůbec špatně” naopak je velmi dobře koukatelný, což můžeme potvrdit. Je to způsobené hlavně tím, že gamut je podsaturován, ale odstínem je přesný. Toto působí mnohem přirozeněji, než přesaturovaný (na většině nových TV s nastavenými funkcemi jako “ultracolor” atp.), kde je obraz díky červeným lidem a neonové trávě nepřirozený.
2D OBRAZ
Začneme ostrostí. Díky DLP technologii jsou obrazy z projektorů perfektně detailní. Na 95% filmového obsahu nepozná nikdo rozdíl v těchto projektorech. I přes to například na fotografiích či počítačových hrách, kde jsou detaily opravdu vidět, má Optoma mírně navrch. Dokáže vymáčknout z obrazu opravdu až neuvěřitelně mnoho detailů.
24p zdroj je zpracován z pohledu plynulosti oběma projektory slušně. Zkušené oko by rozdíl poznalo, ale většinu diváků to nemusí trápit. “I” signal nemůžeme bohužel porovnat, jelikož nedisponujeme satelitním recieverem, ale předpokládáme, že by si ani jeden výrobce nedovolil handicapovat své produkty.
Benq nabízí proti Optomě dvě funkce navíc. PIP a FI (funkce “vkládání” mezisnímků pro větší plynulost obrazu). Funkce PIP je jasná, někdo ji využije a někdo ne. FI je funkce vhodná pro sportovní utkání či TV, naopak u filmů “rozbíjí” 24p motion a film pak vypadá jako telenovela. U filmů nedoporučujeme funkci vůbec zapínat. Film pak působí “příliš reálně”, digitálně (lidé se hýbají nepřirozeně – rychleji).
Úroveň černé barvy je u W1400 při vypnuté funkci brilliant color a ECO režimu lepší (u Optomy funkce BC nastavena na 1). Optoma na druhou stranu má nižší úroveň černé barvy (se zapnutím dynamic black) při nastavení režimů bright a celkově při vyšší svítivosti tedy pak mnohem kontrastnější obraz v těchto režimech.
Pozor: Každý projektor je “unikátní”. Myslíme tím, že každý má od výroby různě povedenou optiku. Tím pádem některý projektor je více či méně ostrý, nebo má jinou uniformitu. Bohužel námi testovaný kus BENQ W1400 měl velmi neostré spodní rohy obrazu a velkou uniformitu kde jedna polovina obrazu byla na 50% svítivost té druhé, kde to již bylo znát i u filmového obsahu.
3D OBRAZ
Zase se budeme opakovat, ale DLP technologie má ve 3D opravdu navrch oproti zbylým technologiím a 3D je u obou projektorů perfektní. Jednoznačně nejdůležitější u 3D je žádný ghosting, což plní oba projektory dokonale. Svítivostí má navrch Optoma, která, i díky svým velmi kvalitním 3D brýlím, nabízí opravdu 3D podívanou. Zde je zásadní rozdíl mezi Benq a Optomou. Optoma používá 3D vesa synchronizaci a Benq DLP link (pozor Optoma jej nabízí také). Vesa 3D má výhodu oproti DLP link technologii, hlavně v synchronizaci. 3D obraz se nerozhodí při otočení hlavy apod. Na druhou stranu na 3D by se mělo koukat co nejvíce zpříma a už vůbec ne otáčením hlavy atd. Je zde ale i druhá výhoda vesa 3D. DLPlink technologie není špatná, ale má své mouchy. Ta největší je v 3D brýlích. Pokud jsou nekvalitní, 3D obraz nedosahuje kvalitního kontrastu, či má vysokou úroveň černé barvy. Je to způsobeno flash synchronizací DLPlink technologie. A bohužel brýle Benq D4(dodávané k W1300,W1400 a snad i W1500) jsou nekvalitní brýle. Nedokáží správně blokovat flash, takže obraz ve 3D má nádech do červena v případě W1400 a do zelena v případě W1300. Mj. Red flash je lepší než white flash z pohledu kontrastu, proto W1400 má dynamičtější 3D než W1300. Pokud použijeme kvalitních DLP link brýlí jako byly Benq D3 (ano předešlá verze byla lepší než D4), nebo Optoma ZD301, 3D u W1400 je srovnatelné s Optomou HD25e až na svítivost (Benq, ale zase nabízí širší barevný gamut).
U 3D obrazu má velký význam plynulost obrazu (3D obraz si obecně žádá plynulé pohyby. Je to způsobeno větší realitou sledovaného obsahu). Zde nastává trošku problém s 24p zdrojem. 24p působí sice krásně plynule, ale u 3D může způsobovat nepříjemné trhané pohyby při rychlých scénách. A zde má navrch Benq, kde funkce FI ve 3D, dělá ze 3D sice mírně telenovelu, ale na druhou stranu je pohyb ve 3D krásně plynulý. Proto 3D pořady z IMAXu, filmy typu Gravity, jsou na W1400 mírně lepší. Na druhou stranu Optoma HD25e i bez této funkce umí opravdu zázraky, protože obraz je též velmi plynulý.
Benq nabízí možnost konverze 2D obrazu do 3D. Budeme upřímní, ale tato funkce prostě postrádá smysl. I přes to, že existují kvalitní algoritmy jak z 2D obrazu dosáhnout 3D, pokud zde informace o prostoru není, nebude kvalita nikdy perfektní. A jelikož u 3D je důležitá právě kvalita, je na každém z nás, aby zvážili zapínání této funkce…
Na závěr zde zmíníme informace o chybě ve funkci FI ve 3D u Benq W1400. Tato informace se nám nepotvrdila, protože jsme testovali fullHD 3D filmy, kde je vše v pořádku. Je možné, že tato chyba se týká pouze u 3D SBS signálu.
Připojení a flexibilita umístění
Benq nabízí lens shift, Optoma ne. Bohužel jen ve vertikálním směru. Není se čemu divit, v této cenové hladině to není u DLP projektorů úplně možné. Je tedy nutné mít projektor neustále umístěn v horizontální rovině ve středu k obrazu. Posun má Benq v rozsahu 110-130%. Znamená to tedy, že je již obraz posunut o 10% v “základní” poloze. Optoma sice posun nenabízí, ale základní poloha je posunuta o 16%. Výhoda tedy projektoru W1400 je v tom, že může být umístěn výše ke stropu, při zachování stejné výšky plátna. Rozsah zoomu je u Benq projektoru zase větší 1.6:1 vs 1.2:1. Celkově tedy má W1400 “větší volnost” v umístění projektoru.
Připojení obou projektorů je ve stejném rozsahu, Benq nabízí navíc 12V trigger pro elektrické plátno, což považujeme za výhodu.
Výdrž lampových modulů
Optoma 4500/6000 vs 3500/5000/6000(SmartEco) Benq. Co k tomu dodat. Snad jen to, že 3D režim bude na Optomě přeci jen stálejší ve svítivosti po delší dobu.
Zvuk a hlučnost
Zvuk reproduktorů u projektorů pro Home cinema/entertainment nehodnotíme, protože předpokládáme, že ten kdo už se rozhodne pro třímetrovou úhlopříčku svého domácího kina, nebude pro jeho ozvučení používat 5cm reproduktory umístěné v plastovém šasí projektoru.
Hlučnost
U obou přístrojů je při ECO režimu hlučnost velmi nízká. U Benq W1400 je hlučnost ještě o kus nižší než u Optomy a troufáme si říci, že nikoho rušit nebude, pokud tedy nebudete sedět do 1m od projektoru. Takto tichý je až Epson TW5200, který v eco režimu je nádherně tichounký. Avšak pozor, při zapnutí funkce Dymanic Black u Optomy se otáčky ventilátoru zvýší tak, že již může projektor v pasážích s nízkou hladinou celkového hluku působit rušivě. Stejně tak u Benq při 3D režimu či v provozu s výkonem lampy na normal.
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ
Oba projektory jsou povedené. Každý z nich se hodí do trošku odlišného prostředí, ale oba jsou schopny zvládnout prostředí toho druhého. Optoma se hodí jako opravdový Home entertainment projektor, kde slouží nejen jako projektor na filmy, ale také na sledování sportovních utkání s přáteli, prohlížení fotografií z dovolené a hraní her z PC či konzolí (hlavně díky nízké odezvě oproti Benq). Pro Optomu hovoří i nižší cena, kde se pak nachází i HD131xe která je stále ve svítivosti „výše“ než Benq projektory a cenou ještě níže. Benq projektory na druhou stranu díky svému kvalitnímu barevnému podání jsou určené pro filmové nadšence, kde opravdu zobrazí přesně to, co měli tvůrci filmu na mysli s krásnými a přesnými barvami.