[/fusion_title]

technologie: DLP, HD
projektor: Acer H5370BD
popis:
alternace:

Recenze

HD 3D projektor Acer H570BD přichází jako nástupce úspěšného Aceru H5360BD. Vylepšeno bylo mnoho. Od výdrže lampového modulu až po mnohem lepší barevné podání. BD stejně jako u předchozího modelu znamená podporu HDMI 3D (blu-ray 3D). Jedná se o velmi kvalitní DLP projektor v cenové kategorii do 15 tisíc korun určený převážně na filmy a hry.

Parametry zde:

Vzhled, Konektivita, Vybavení, Ovládaní

Vzhled

Nevelké bílé šasi je pravidelných tvarů, přesto vypadá vcelku elegantně a lehce se ve světlé místnosti schová. Na vrchu šasi najdeme základní ovládání. Od předešlého modelu se liší kvalitnějším DO. Projektor v této cenové kategorii disponuje 2x HDMI a pyšní se logy jako MHL či 3DTVplay.

Hlučnost:

Projektor je v ECO režimu po prvním spuštění neskutečně tichounký. Po zahřátí (cca 20min), se ale otáčky ventilátoru zvětší. I poté je však projektor velmi tichý a při vzdálenosti více jak dvou metrů nelze v podstatě slyšet. Projektor má regulaci otáček ventilátoru v závislosti na teplotě. Když pustíme do projektoru bílý signál, jde slyšet jak se otáčky ventilátoru zvětšují. Naštěstí ne ve velkém rozpětí, tedy nepůsobí rušivě. V bright a neECO režimu, je hlučnost výrazně vyšší a při nízké okolní hladině hluku působí rušivě při vzdálenosti do 2 metrů od projektoru.

Lampa

Výdrž lampy až 6000h v ECO režimu a 5000h v normal režimu.  Na krabici byla dokonce zmínka o 10000h provozu, nevíme ale co tím bylo myšleno, zřejmě asi něco podobného jako u Benq a jejich smartEco. Projektor nabízí možnost rychlého vychlazování, které trvá doslova jen pár vteřin. Jaký to bude mít vliv na životnost samotné lampy nevíme. Předpokládáme ale, že by si výrobce nedovolil tak velkou hloupost, zvláště když je funkce rychlého vychlazování zapnuta v základním nastavení projektoru.

Připojení a flexibilita umístění

H5370BD nabízí throw ratio 1.55-1.7 kdy ze 4,5m lze zaostřit na 120“ úhlopříčku. Jedná se o vcelku dobrý poměr pro delší vzdálenosti. Naopak při krátkých projekčních vzdálenostech je obraz příliš malý. Projektor má 10% ofset obrazu. Vrchní část obrazu je o 10% níže, než je střed čočky (při stropní instalaci). Je tedy možná instalace na vyšší poličky, či stropní držák s mírným náklonem.

Připojení na zadním panelu je vidět na obrázku níže. Spotřeba v ECO režimu byla 198W a v neECO režimu 233W.

Hodnocení: [usr 5 max="10"]

2D OBRAZ

Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc. Projektor Acer H5370bd používá jen 2x rychlostní kolečko DLP a to RGBCMY (z důvodu technologie BrilliantColor). To má za následek viditelný RBE efekt a citliví jedinci s tím budou mít velký problém. Proto doporučujeme před koupí tohoto projektoru zjistit jak jste na tento „problém“ citliví.

Ostrost

Projektor nabízí perfektní ostrost obrazu, jak je zvykem u DLP projektorů. Použitá optika není ta nejlevnější, tedy i fokus byl v pořádku v celé ploše obrazu. Při správném nastavení ostrosti je obraz na HD projektor v této cenové kategorii až krystalicky ostrý. Je na tom lépe než jeho předchůdce H5360bd. Co je zajímavé, tak u projektoru jdou mírně vidět mezery mezi pixely, proto doporučujeme dodržet doporučené pozorovací vzdálenosti pro HD rozlišení.

Svítivost

Trochu čísel…

Měřili jsme na menším rozměru plátna z důvodu větší rychlosti kalibrace. Měřili jsme na velikosti úhlopříčky 72“. Projektor měl nasvíceno 46h.

100% bílá kalibrovaný režim 29ftL – režim lampy ECO

100% bílá kalibrovaný režim 35,6ftL – provoz lampy Normal

100% bílá kalibrovaný* Brilliant color ON = 40ftL pro ECO a na normal 66ftL

100% bílá nekalibrovaný Briliant color ON  = 80ftL  – režim lampy ECO

100% bílá nekalibrovaný Briliant color ON = 133ftL – použit ještě bright režim

Z výše uvedených čísel můžeme udělat jednoduchý závěr. Projektor má široký rozsah svítivostí. Je možné s ním usvítit i 120“ plátno, ale nejlépe za plné tmy či na normal režim. Při zapnutí Briliant color bychom mohli usvítit i plátno větších rozměrů. Avšak pozor! BC má jednu velikou nevýhodu, a to ve snížení jasové složky barev, čili barvy neodpovídají a vykazují velkou chybovost (viz kalibrace). Proto doporučujeme pro tento projektor velikost plátna do 100“ i z důvodu postupného snižování jasu lampy, jak bude lampa stárnout. 120“ plátno na eco režim, by bylo možné jen pro dedikovanou místnost (kde stačí mnohem menší ftL), jako je například náš showroom. Nebo zapnout BC, se kterým projektor nemá problém i při okolním osvětlení a smířit se s tím, že barvy nebudou tak přesné. Budou působit mírně „vypraně“ například oproti LCD projektorům, kde v tomto případě je přímým konkurentem Epson TW550, který svítivostí strčí H5370bd do kapsy.

*tento režim se nedá kalibrovat tak, aby barvy nevykazovaly malou chybu. Barevný gamut a stupnice šedé jsou ale vcelku v pořádku.

Black Level a Dynamic Iris:

BL 0.039ftL při plné bílé 28,7ftL s kontrastním poměrem 733:1 nejsou špatná čísla na takto levný projektor. Tyto hodnoty jsou pro výše uvedený rozměr plátna, tedy 72“. Zde úroveň černé byla spíše šedou, proto optimální velikost je oněch 100“. Kritičtí fanoušci tmavých filmů si ale budou muset sáhnout hlouběji do kapsy a koupit dražší projektory s lepší úrovní černé a vyšším kontrastním poměrem.

Projektor nabízí funkci dynamic black, ale nejedná se dynamic iris. Projektor disponuje jakousi funkcí regulace jasu lampy. Bohužel nám přijde, že je více ke škodě než užitku. DB sice sníží BL o cca 20%, ale za cenu velmi pozorovatelné pulzace obrazu, spolu se zvýšením kontrastu ve světlých částech tmavšího obrazu tak, že skoro zmizí detaily a barevné přechody. Například u filmu Hobbit, kde při slavnostní večeři na začátku filmu mají hrdinové „na čele lampu“. Celkově DB působí velmi rušivě a nedoporučujeme ji vůbec zapínat.

Uniformita obrazu byla v mezích, kdy nebyla vidět ani při hraní počítačových her ve světlých částech. Fokus byl konstantní, jak už bylo zmíněno výše. Námi testovaný projektor měl mírně deformovaný horní okraj obrazovky (prohnutý uprostřed). Tohoto artefaktu jsme si všimli u více projektorů levnějších cenových kategorií. Jelikož se ale tyto vlastnosti liší kus od kusu a vyskytují se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.

zkratky:
RBE – rainbow efekt u DLP projektorů
BL – Black level (úroveň černé)
DB – Dynamic Black
BC – Briliant Color

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

3D OBRAZ

H5370BD disponuje technologií DLPlink pro zobrazení 3D obrazu, ostatně jako všechny projektory s DLP technologií. Některé projektory využívají i RF technologii, což není případ H5370BD. DLPlink využívá k synchronizaci 3D obrazu tzv. flash. Jedná se o vložený snímek jedné barvy (red, white flash) mezi jednotlivé filmové snímky, díky kterému se DLPlink brýle přepínají. Tím se vytváří výsledný 3D obraz. Jedná se tedy o aktivní technologii.

Ve 3D režimu je vhodné mít projektor na plný výkon. S plným výkonem je projektor ve 3D vhodný i pro 120“ plátno. Doporučujeme ale zapnout funkci Brilliant color. Sice sníží jasovou složku barev, ale pro 3D je to přijatelná daň za extra svítivost, zvyšující na druhou stranu kvalitu 3D. Obraz ve 3D je stabilní, nebliká.

Projektor disponuje takzvaným tripple flash. Jedná se funkci DMD čipu speciálně navrženou pro 3D režim. Projektor násobí při 24 snímcích ve 3D režimu (blu-ray 3D) snímky každý 3x. Výsledek je 72Hz pro každé oko. Celkově tedy 144Hz. Díky tomu je plynulost ve 3D skutečně perfektní a také velmi stabilní!

Ghosting

Tato kategorie je u DLP projektorů velmi krátká. DMD čipy jsou dostatečně kvalitní na to, aby se ghostingu v podstatě vyhnuly. Pozor ovšem na kvalitu DLPlink brýlí, kde nekvalitní brýle můžou ghosting způsobovat. V případě RF synchronizace je ghosting věc neznámá

Motion handling:

Projektor si dobře poradí s plynulostí obrazu a ani rychlé scény nevykazují trhavost. Při použití 24hz je obraz silky smooth, jak říkají Američané. To vše zase díky technologii DLP.

Hodnocení: [usr 8 max="10"]

MĚŘENÍ A KALIBRACE

Před:

Projektor jsme resetovali do základního nastavení a přepnuli na standard režim. Výsledek měření je na obrázku níže. Jakmile se jednou hne s nastavením čehokoli, projektor se přepne do USER režimu. V tomto režimu je uloženo kalibrované nastavení. Bohužel nejenom že má projektor jen jeden režim pro správnou kalibraci, ale k tomu všemu se při přepnutí do jiného režimu zapne BC a poté se nevypne, jakmile se vrátíme zpět do USER režimu (kde jsme měli BC vypnuto)! Toto je velmi problematické z důvodu nastavení Day/Night režimu, kdy uživatel vždy musí vypnout BC. Takže za toto jsme nuceni ubrat 3 hvězdy v hodnocení ovládání. Ono celkově menu projektorů Acer je takové neuživatelské…

OOB měření s dE 4.41 na šedé škále jde vidět, ale není to tak špatné. S podivem OOB měření se zapnutým BC vykazuje dE 1.23, což je naprosto perfektní! Zde vykazuje i překvapivě vysoký kontrast, který je bohužel způsoben white peakem díky BC (bílá je světlejší než jas barev).

S barevným gamutem je to přesně naopak. Při zapnutém BC vykazuje obrovské chyby díky nízké jasové složce a bez BC jsou barvy velmi přirozené i na OOB měření. Pokud se snažíme zvýšit jas barev pomocí CMS, nejenže to skoro nelze, ale stane se, že obraz zvýrazní chyby komprimace a obraz celkově vypadá nepřirozeně (asi je to způsobeno tím, že se snažíme dostat vyšší jas základních barev z doplňkových). Pomineme-li jasové složky barev, je gamut stejný jak s BC tak s vypnutým BC. Zelená se žlutou jsou mírně přesaturované a jiného odstínu. Červená je také mírně přesaturována. Na pleťových tónech lze červenou chybu vidět.

Gamma je zvláštní. Na nízkých úrovních šedi je příliš nízká a ve vysokých naopak vysoká. Naštěstí toto nastavení nepůsobí tak nepřirozeně a rušivě jako obrácené hodnoty.

Po:

Kalibrace stupnice šedé dopadla naprosto na výbornou. Celková chyba dE0.7 je absolutně pro lidské oko neviditelná. Jen 100% bílá je mírně studená, ale i to je v podstatě zanedbatelné. Gamma je též vcelku fajn, dokonce se více blíží normě BT.1886, což je skvělé. Po delším čase kalibrování bychom si možná vyhráli s opravdu perfektní gammou. Nízkou gammu ve vyšších odstínech šedi je možné zvýšit nižším nastavením kontrastu.

Kalibrace základních a doplňkových barev dopadla též skvěle. Celková průměrná chyba dE 1.82 je též pro lidské oko neviditelná. A mírná chyba v modré barvě není způsobena odstínem ale jen saturací, takže ji v podstatě také nelze vidět. Můžeme tedy říci že REC 709 je splněn na tuto cenovou kategorii naprosto dokonale a dáváme plný počet hvězd. Ty 3 jsme ubrali na nepraktičnosti kalibrace.

Pro měření byly použity tyto přístroje a software:

Kalibrovaný spektrofotometr Xrite Colormunki Photo kolorimetrem Xrite I1D3 a software HCFR verze 3.1.0.3 hcfr.sourceforge.net

zkratky:
OOB – out of box (tovární hodnoty)
CMS – color managament system

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

GAMING a 3D GAMING

DLP projektor s DMD čipem uvnitř není třeba jakkoli představovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her perfektní a H5370BD není výjimkou. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na projectorcentral, kde je uvádějí), ale už při pohybu kurzoru myši po ploše ve windows jasně získáte představu, v jakých číslech se IL nachází. 3D je u DLP projektorů absolutně nejlepší ze všech dostupných technologií. Jednoduše shrnuto, projektor je velmi vhodný jak na hraní ve 2D tak ve 3D.

3DTV play:

Projektor nedisponuje funkcí frame interpolation (záležitost většinou až drahých projektorů). I přes to, díky rychlosti DMD čipu, je 3Dgaming s 3DTVplay v režimu 1080p24Hz s trochou nadsázky plně hratelný. Možná je to díky triple flash, ale i tak 24 snímků nestačí na kvalitní a přesnou střelbu u FPS her. Na druhou stranu série Batmanů je plně hratelná i v tomto režimu. Při 720p je hratelnost perfektní jak s 3DTVplay tak s 3Dvision. Ano i 3Dvision se nám podařilo na projektoru rozchodit pomocí EDID ve Windows 7. Problém nastává u Windows 8, kde se nám nepodařilo EDID aplikovat, snad ale existuje řešení. S 3Dvision je plynulost ještě lepší než s 3DTVplay. Ghosting jsme v podstatě nezaznamenali ani u kontrastních přechodů. Záleží však na kvalitě DLPlink brýlí, kde méně kvalitní brýle můžou způsobovat všelijaké artefakty. Za výtku stojí akorát horší blacklevel ve 3D, který má nádech whiteflash DLPlink technologie (BL je mírně až nazelenalý a při pokusu snížit ho snížením brightness, ihned dojde k velké destrukci detailů šedé blízko černé barvy).

Hodnocení: [usr 9 max="10"]

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

Musíme uznat, že projektor Acer H5370bd je ve výsledku povedený projektor. Perfektní barvy po kalibraci, velmi dobré i bez kalibrace. Slušná svítivost, tichost provozu a skvělé 3D. Na dokonalosti mu akorát ubírá 2x rychlostní kolečko DLP, blacklevel ve 3D a nepříliš povedené menu. pro jedince kteří jsou citliví na RBE efekt bychom doporučuli podívat se po jiném projektoru. Jinak za tyto peníze asi lépe nekoupíte.

[usrlist "Vzhled konektivita vybavení ovládání:5" "2D Obraz:9" "3D Obraz:8" "Měření a kalibrace:10" "Gaming:9" max="10"]